Tropenkolder

Amazon is eindelijk volwassen geworden. De internetdetaillist heeft zijn derde kwartaalwinst geboekt en voor de eerste keer betreft dat niet het kwartaal waarin Kerstmis valt. Nog opzienbarender is dat Amazon waarschijnlijk ook over het hele jaar winst gaat maken.

Hoewel er niet aan getwijfeld hoeft te worden dat Amazon iets goed doet, lijken beleggers opnieuw door de tropenkolder bevangen. Kijk maar eens naar de aandelenkoers, die alleen dit jaar al met 200 procent is gestegen. Het aandeel wordt nu verhandeld op zo'n 86 maal de verwachte winst voor volgend jaar, wat erop duidt dat beleggers buitengewoon optimistische groeiverwachtingen koesteren.

Amazon zelf is niet zo zelfverzekerd. De internetdetaillist verwacht volgend jaar een omzetgroei van zo'n 15 procent, wat ongeveer de helft is van de groeiverwachting voor dit jaar. Dat is zeker niet iets om je neus voor op te halen, maar het verschilt niet zoveel van de groeicijfers van de grote traditionele detailhandelsconcerns. De omzet van Wal Mart bijvoorbeeld zal volgend jaar naar verwachting met 11 procent stijgen.

Bovendien is het ook niet zo dat Amazon dankzij internet over spectaculair hoge winstmarges beschikt. Zijn brutomarge van ongeveer 25 procent is slechts een paar procentpunten hoger dan die van Wall Mart.

Toch wordt Amazon verhandeld op een meervoud van 4,8 maal de omzet, terwijl dat bij Wal Mart slechts 1,1 maal bedraagt. Wat maakt Amazon zo anders?

Beleggers zijn enthousiast over de nieuwe strategie van Amazon om goederen van andere detailhandelaren via zijn eigen website te verkopen, en hun daar een vergoeding voor in rekening te brengen.

Deze dienstverlening zou Amazon een hogere winstmarge moeten opleveren dan zijn normale activiteiten, omdat het de extra spullen die het verkoopt niet hoeft op te slaan. Het aandeel van de verkoop van andermans producten in de totale omzet van Amazon stijgt, evenals de operationele marge. Maar tot nu toe heeft het bedrijf nog geen voorsprong weten te verwezenlijken op traditionele detailhandelaren.

Met een operationele marge van zo'n 5 procent zit Amazon nu op dezelfde lijn als Wal Mart. De enorme premie ten opzichte van dit Amerikaanse detailhandelsconcern lijkt dan ook moeilijk te rechtvaardigen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.