Hogere winst voor KLM na besparingen

Kostenbesparingen hebben KLM het afgelopen kwartaal onverwacht een lichte winststijging opgeleverd, maar het luchtvaartbedrijf houdt vast aan de prognose dat het boekjaar 2003/2004 verliesgevend zal zijn.

,,De marktomstandigheden blijven lastig'', zei financieel bestuurder R. Ruijter vanochtend in een toelichting. Financieel analisten waren voor het tweede kwartaal (tot en met september) van een winstdaling uitgegaan. De nettowinst van KLM, dat vorige maand de overname door Air France bekend maakte, kwam in de afgelopen drie maanden uit op 90 miljoen euro, tegen 86 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde met 10 miljoen tot 131 miljoen.

,,We verwachten in de huidige moeilijke marktomstandigheden dat dit resultaat in de buurt van nul zal eindigen. Omdat er dan bijvoorbeeld nog rente-uitgaven afgaan, resteert een klein verlies'', zo zei Ruijter. Vooral de economische teruggang en de laatste effecten van de ziekte sars tasten de resultaten aan. De longziekte, die vooral in Azië heerste, heeft KLM in de afgelopen drie maanden nog ,,60 tot 90 miljoen euro'' gekost.

Mede door de eerder dit jaar ingezette besparingen zag KLM de kosten met 13 procent teruglopen. Deels was die daling ook een gevolg van de goedkopere dollar. De omzet daalde eveneens met ruim 12 procent tot 1,6 miljard euro. De lagere inkomsten waren vooral een gevolg van een teruglopend aantal passagiers in Europa. De omzet uit het vervoer van passagiers daalde met 9 procent, hoewel dankzij de inzet van minder vliegtuigen de bezettingsgraad gelijk bleef. Het vervoer van vracht liep qua omzet met 4 procent terug.

,,De kostenbesparingen liggen op schema. In het afgelopen kwartaal hebben we voor 62 miljoen euro bezuinigd. Voor het hele jaar blijft de doelstelling 200 miljoen euro'', aldus Ruijter. Om dit aantal te bereiken moet het aantal medewerkers maart volgend jaar op 30.900 liggen, en dat is 3.000 minder dan begin dit jaar. Op dit moment zijn bij de maatschappij 32.560 mensen werkzaam. In april 2005 moeten de kosten uiteindelijk 650 miljoen euro lager zijn.