Gratis BNN-leden ook in Amsterdam

De publieke omroep BNN heeft sinds januari dit jaar ook duizend gratis lidmaatschappen uitgedeeld in de Amsterdamse discotheek Hotel Arena. De contributie is betaald door de discotheek, zo bevestigt financieel directeur A. Eveleens van Hotel Arena.

Eerder raakte bekend dat BNN op de Studie Beurs in Utrecht 7.000 gratis lidmaatschappen heeft uitgedeeld. BNN moet vóór 1 maart volgend jaar 150.000 leden hebben anders verdwijnt de omroep van de buis. Het Commissariaat voor de Media is een onderzoek begonnen, omdat publieke omroepen geen gratis lidmaatschappen mogen uitdelen.

Volgens directeur Eveleens van Hotel Arena maakt de sponsoring door zijn discotheek deel uit van een lopend contract met BNN. ,,De omroep huurt elke maand één zaterdagavond onze zaal. Daar komen per avond 700 tot 1.200 jongeren op af. BNN heeft de opbrengst van de kaartverkoop; wij hebben de drankopbrengst en de inkomsten van de zaalverhuur. Onderdeel van de afspraak is dat wij de contributie betalen van de `gratis-leden' die BNN tijdens de avonden werft. Daar krijgen wij een nota voor van BNN'', aldus de directeur.

Directeur G. Timmer van BNN geeft toe ,,enkele honderden'' leden te hebben geworven in de Amsterdamse discotheek. In 1998 en 2000, zo bevestigde hij gisteren, werden al de kosten van ,,enkele honderden'' nieuwe leden betaald door de stichting BNN Mediagroep en de in Puttershoek gelegen discotheek Alcazar en discotheek Lucky in Rijssen.

Een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media bevestigt dat bij de controle van het BNN-ledenbestand in 2000, op basis waarvan de omroep voor vijf jaar mocht uitzenden, is opgemerkt dat leden niet zelf hun lidmaatschap betaald hadden. Het betrof 43 van de duizend in de steekproef gecontroleerde leden.

,,Daarvan waren er 20 betaald door bedrijven, waaronder discotheken'', aldus de woordvoerder van het commissariaat. ,,Er is toen geen punt van gemaakt. Het ging maar om enkele leden.'' Omdat er in 2000 geen punt van gemaakt was, was het volgens BNN een ,,logische stap'' om nu op dezelfde manier te werk te gaan.

Volgens directeur Timmer moet BNN nog een beslissing nemen of de `gratis-leden' ook zullen worden aangeboden aan het commissariaat ten behoeve van de ledentelling. ,,Het gaat goed met de campagne en we mikken daarbij op 15 procent meer dan het minimumaantal van 150.000 leden. We houden rekening met enige uitval'', aldus Timmer.

WWW.NRC.NL : dossier publieke omroep