The Matrix Reloaded

Het is ontwapenend schaamteloos hoe de dvd van The Matrix Reloaded een grote reclamespot is geworden voor de uit de spectaculaire sciencefiction-trilogie voortgekomen merchandise.

het grote succes van The Matrix namen de in een wereld van special effects, strips, computer games, Alice in Wonderland en Plato levende tovenaarsbroertjes Larry en Andy Wachowski in één keer de beide vervolgdelen The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions op. Deze laatste film wordt volgende maand in de bioscopen verwacht, een klein halfjaar na het matige deel 2. Maar eerst is het tijd voor Powerade energiedrank en Samsung digitale beeldtelefoons – de dvd zit vol reclame. Terwijl Neo, Morpheus en Trinity het op de ene schijf opnemen tegen Agent Smith en andere hoeders van de bedrieglijke matrix, beklemtoont producent Joel Silver op de disc met de extra's in drie verschillende documentaires en steeds verschillende, maar even ernstige toonaarden hoe belangrijk het is dat je niet alleen de film (meerdere malen!) ziet, maar ook het spel speelt, de website bezoekt en de dvd met animatiefilms The Animatrix aanschaft. Nadat door het eerste deel van de filosofische special effects-opera de (niet bestaande) Nokia-telefoon met schuifklepje (een variatie op `het banaantje') bij fans populair was geworden, besloten de creatief-commerciële geesten ditmaal voor de muziek uit te lopen en een mobiele telefoon te ontwerpen die het midden houdt tussen een pistool en een stiletto. Die is te koop. En te winnen. En er zijn plaatjes uit de Matrix-films op te zien. Maar je kunt jezelf er niet mee naar een bioscoopzaal of andere realiteit transporteren. Dat komt nog wel.

Film ***

Extra's **