`Schiphol moet vrachtvluchten binnenhalen'

Na de overname van KLM door Air France moet Schiphol aantrekkelijk blijven. De strategie: meer vrachtverkeer in de daluren.

De beauty parade. Zo noemt Kees-Jan Dosker de lange stoet vliegtuigen die hij vanuit zijn werkkamer kan zien taxiën over de autosnelweg A4. ,,Prachtige dingen, mooi beschilderd.''

Dosker, directeur van de business unit airlines van Schiphol, is zojuist teruggekeerd uit Singapore, waar hij bemoedigende besprekingen voerde met Singapore Airlines over de vestiging van een Europese ,,vrachthub'' op Schiphol.

Het binnenhalen van klanten is altijd een belangrijke taak van Doskers 560 man tellende business unit (,,Daar zijn we ook erg goed in''), maar zeker na de aankondiging van de fusie tussen Air France en KLM wordt deze taak met hernieuwde energie aangepakt. Dosker: ,,We moeten op onze zaak passen. Schiphol is van belang voor de nationale economie. We moeten zorgen dat het vestigingsbeleid voor bedrijven goed is en dat de bereikbaarheid van Schiphol is gewaarborgd.''

Een van de methoden om de Randstad ,,op de kaart'' te houden, is het binnenhalen van grote vrachtvervoerders. Dat trekt grote distributiecentra aan en zo kan Schiphol behalve voor passagiers ook voor vracht een ,,nog sterker draaipunt'' worden. Dosker: ,,De handel van KLM en Air France is op termijn volatiel. Er komt een einde aan de door de staat bedongen garanties. Je zult nieuwe handel moeten zoeken. Daar moeten we klaar voor zijn.'' Dat Schiphol voor al die vrachtvluchten geen capaciteit meer heeft, is een misverstand. Dosker: ,,Het gaat om een efficiëntere benutting van de capaciteit.'' De piekuren moeten wat Schiphol betreft worden gereserveerd voor lange passagiersvluchten die belangrijk zijn voor de mainportfunctie, de daluren moeten meer worden gevuld met vrachtverkeer, chartervluchten en ,,de prijsstunters''. Anders dan passagiersverkeer kan vrachtverkeer iets flexibeler met start- of landingstijden omgaan. ,,De vracht kan van hieruit rustig via de vrachtwagens van de Jan de Rijken van deze wereld naar heel Europa.'' Een ,,probleem'' daarbij is wel de bereikbaarheid van Schiphol over de weg. Een stuk snelweg A5 bij knooppunt Badhoevedorp is binnenkort klaar. ,,We zitten bijvoorbeeld nog met de N201'', een provinciale weg ten zuiden van de luchthaven. Plus een reeks andere knelpunten.

Of Schiphol erin slaagt belangrijke carriers als Singapore Airlines binnen te halen, hangt mede af van de overheid. Dosker: ,,In een normaal bedrijf spreek je na de onderhandelingen een prijs af en ben je klaar. In de luchtvaart gaan eerst de beide landen onderhandelen over bijvoorbeeld wederzijdse landingsrechten. Er moet een verdrag worden getekend. En het ministerie gaat praten met andere belanghebbenden.'' Bijvoorbeeld KLM, ,,die misschien bang is om er een concurrent bij te krijgen''. Een verkeerde benadering, meent Dosker. ,,Een draaipunt voor vracht genereert altijd meer dan alleen de vluchten. De spin off is enorm.''

Over de overheid heeft Schiphol het nodige te klagen. Dosker: ,,Er heerst te weinig het idee dat het binnenhalen van een hub voor vracht belangrijk is voor de BV Nederland. Er wordt niet besluitvaardig gehandeld. Onlangs heeft men op het ministerie van Verkeer en Waterstaat een aanvraag van Eva Airlines uit Taiwan zo zeer verwaarloosd, dat die nu in Brussel zitten.'' Een gemiste kans, meent Schiphol, als je wilt dat Nederland ook na de fusie tussen KLM en Air France distributieland blijft. Dosker: ,,De overheid moet nu doorpakken.''