Yahoo verdubbelt winst na opleving advertentiemarkt

Internetbedrijf Yahoo heeft de afgelopen drie maanden de winst weten te verdubbelen. De in Silicon Valley gevestigde onderneming profiteert van de aangetrokken online mediabestedingen, nadat deze begin 2000 als een ballon leegliepen.

Yahoo, een afkorting van yet another hierarchical officious oracle, zag het resultaat onder de streep klimmen tot 65,3 miljoen dollar. De winst lag iets boven de algemene verwachting van beleggingsanalisten. De omzet steeg naar bijna 357 miljoen euro, een verbetering van 43 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De winststijging is de zesde in successie. Volgens marktdeskundigen refelecteren de cijfers het herstel van de online advertentiemarkt in de Verenigde Staten. Yahoo kwam in 2000, na de dotcomhype, in de rode cijfers terecht door een ingestorte online advertentiemarkt en moest nieuw management aantrekken om een uit het slop te komen. Een groot aantal werknemers werd de laan uitgestuurd, en een groot aantal dienten werden bedacht die extra omzet moesten leveren.

Afgelopen zomer pleegde Yahoo nog een miljardenovername. Voor 1,6 miljard dollar werd Overture ingelijfd, een bedrijf dat een zoeksysteem heeft ontwikkeld waarvan de resultaten worden gerangschikt naar het bedrag dat adverteerders betalen voor bepaalde zoektermen. Overture bepaalt nu eenvijfde van de omzet van Yahoo. De belangrijkste tegenvoeter van Yahoo, het eveneens Amerikaanse Google, maakt ook van dit commercieel succesvolle systeem gebruik.

Een andere aanjager van de inkomsten van Yahoo is de snelgroeiende populariteit van snel internet. Yahoo heeft een overeenkomst gesloten met telecomonderneming SBC waarbij gebruikers van Yahoo korting krijgen als zij een breedbandverbinding afnemen bij dit telecombedrijf. Ook voor adverteerders is het toegenomen gebruik van snel internet aantrekkelijk, omdat gebruikers dan meer tijd op het net doorbrengen. Op de Nasdaq steeg Yahoo na de bekendmaking van de cijfers.