VOORKEUR FILM

Polleke

Bijna iedereen is elf geweest of moet het nog worden en dus is Polleke een film voor bijna iedereen. Ineke Houtman is erin geslaagd een film te maken die zowel vertederend als spannend is, een eerste zoen voor wie hem lang geleden kreeg of nog niet heeft gehad. Polleke, dat zaterdag het Cinekid festival in Amsterdam opent, is een verfilming van de boeken van Guus Kuijer over dit eigengereide meisje van elf. Het belangrijste verhaal van Polleke is een variant op Romeo en Julia. Polleke is verliefd op Mimoun, maar die mag van zijn familie niet met haar omgaan. Mimoun is een Marokkaan en hij moet later met een meisje in Marokko trouwen. De liefde tussen Polleke en Mimoun is mooi neergezet. Ze zijn gewoon verliefd, alsof de bliksem is ingeslagen en ze blijven het, al mag het niet. Maar ook Polleke heeft problemen. Zo is haar vader aan heroïne verslaafd. Deze keurige verdeling van problemen stoort niet al te erg doordat Houtman trouw blijft aan een kinderlijk perspectief. Polleke vindt het even erg dat de meester op haar moeder verliefd is als dat haar vader junk is. Een elfjarige heeft een eigen normen- en waardenpatroon.

Regie: Ineke Houtman. Met: Liv Stig, Mamoun Elyounoussi, Halina Reijn, Daan Schuurmans, Frank Lammers. Vanaf 11 oktober in 56 bioscopen.

Hukkle

Het debuut van de jonge Hongaar György Pálfi (1974) toont op een boerenwereld die even pastoraal als wreed is. Het is alsof Pálfi alle zintuigen probeert te beroeren om alles te tonen wat er gebeurt. Pálfi zoomt in op de belletjes en tilt de camera even op, zodat in het glas een kikker zichtbaar wordt. Die kikker duikt vervolgens onder water in een sloot, wordt opgegeten door een vis en die vis zweeft even boven een verdronken visser voor hij aan de haak wordt geslagen. Bitterzoet is Hukkle. En met Pálfi is een heel groot filmtalent opgestaan.

Regie György Pálfi.

Any Way the Wind Blows

De voormalige voorman van de Belgische band dEus, Tom Barman, geeft in Any Way the Wind Blows de wind een menselijke gestalte, die de verhalendraden die mensen in hun leven spinnen, die hen verbinden en verwarren, ontwijkt, ontknoopt, ontrafelt. In eigen land kondigde Barman aan dat zijn filmdebuut de rock `n' roll terug zou brengen in de Belgische bioscopen. Hij volgt acht naar liefde hunkerende Antwerpenaren in de dronken duizeling van een vrijdagnacht en laat ze op zaterdagochtend weer ontwaken.

Regie: Tom Barman. In 6 bioscopen

The Man Without a Past

Ergens in de haven van Helsinki krabbelt een man overeind. Zijn hoofd zit in het verband en hij weet niets meer van zijn verleden. Daar begint zijn leven weer helemaal opnieuw, in een container in de haven, tussen de andere buiten-maatschappelijken van Finland.

Waar in andere films aan zo'n gegeven een zware toon wordt meegegeven, is de doorgaans toch pessimistische Aki Kaurismäki er vrolijk van geworden. Het leven aan de rafelrand bevalt zijn Man Without a Past prima.

Regie: Aki Kaurismäki. In 13 bioscopen.

Down With Love

Down With Love imiteert, parodieert, huldigt en bespot de romantische komedies die Rock Hudson en Doris Day maakten rondom 1960. Barbara Novak (Renée Zellweger) spoort in haar boek Down With Love vrouwen aan net zo met mannen om te gaan als mannen met vrouwen. Maak carrière, heb seks en vergeet de liefde. Volgens haar tegenstander Catcher Block willen vrouwen eigenlijk maar één ding: trouwen.

Voor het einde van de film zijn de rollen een paar keer omgedraaid.

Regie: Peyton Reed. Met: Renée Zellweger, Ewan McGregor, David Hyde Pierce, Tony Randall. In 15 theaters.