De terugkeer van Lidwientje Walg en Arnout Koffij

Harrie Geelen schreef de tv-serie `Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' Maandag gaat daarvan een musicalversie in première. `Ik ga me laten verrassen.'

Harrie Geelen aarzelde lang voordat hij toestemming gaf voor een musicalversie van zijn populaire jeugdserie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? uit de jaren zeventig. ,,Ik ben altijd huiverig voor mensen die met mijn werk op de loop willen gaan. Ik werd steeds gebeld door producent Albert Verlinde, maar ik bleef op mijn hoede omdat ik niet wist wie dat was. En bovendien stond mijn hoofd er niet naar; ik was met een heel ander project bezig. Hamelen was voorbij. Maar ze bleven aandringen.''

In de tv-serie die tussen 1972 en 1976 miljoenen kijkers trok, ging Geelen verder waar de 17de-eeuwse legende ophield: de kinderen, die door een rattenvanger uit het stadje Hamelen waren weggelokt, zochten nu de weg terug naar huis. Vier volwassenen stonden hen bij: Lidwientje Walg (Loekie Knol), Bertram Bierenbroodspot (Rob de Nijs), Hildebrandt Brom (Ab Hofstee) en Arnout Koffij (Martin Brozius). In de theaterbewerking van Koen van Dijk keert alleen Loekie Knol terug – als de moeder van Lidwientje. De hoofdrollen worden nu gespeeld door Chantal Janzen en René van Kooten.

,,Eerst heb ik zelf geprobeerd een script te schrijven op basis van de 54 afleveringen van toen'', zegt Geelen. ,,Maar dat ging niet lekker. Ik kon niet schrappen. Toen heb ik gezegd: doen jullie het maar. Zo doet mijn vrouw Imme Dros het ook. Als een toneelgroep een van haar boeken wil bewerken, zegt ze altijd: ik geef permissie, als jullie maar niet zeggen dat ik het heb geschreven – alleen maar, dat het is gebaseerd op een boek van mij. Op het script van Koen van Dijk had ik wel commentaar, maar omdat hij ook de regisseur is, meng ik me er verder niet in. Het is zijn versie, die natuurlijk anders is dan de tv-serie. Alleen de liedjes – op de prachtige muziek van Joop Stokkermans – zijn letterlijk overgenomen. Verder laat ik me verrassen. Ik ga maandag naar de première en zie het dan voor het eerst.''

Hamelen volgde destijds op het al even succesvolle Oebele (1968-1971), dat ophield omdat de KRO op het hoogtepunt wilde stoppen. Geelen werd gevraagd op korte termijn iets anders te bedenken. Hij schreef de serie in zijn vrije tijd, naast een vaste baan bij Toonder Studio's. Het waren drukke dagen, want tijdens het laatste Hamelen-seizoen begon ook zijn spannende jeugdthrillerserie Q & Q. ,,Elke woensdag moest ik anderhalf script klaar hebben.''

In het omroeparchief bevindt zich nog slechts een handjevol afleveringen van Hamelen. Zelf heeft Geelen er veel meer: ,,Ik had al tamelijk vroeg een videorecorder, maar dan moest je een camera op het scherm richten en dan kreeg je een zwartwit-opname. Ik heb niet de indruk dat het verouderd is. Het had een zeventiende-eeuws uiterlijk, waarbij ook een speciaal taalgebruik paste. Ik zou niet goed weten hoe je dat voor hedendaags gebruik zou moeten versnellen. Ja, je zou er een soort Harry Potter van kunnen maken, maar dan wordt het anders. Heel taalarm. Q & Q is wel te traag, als je er nu naar kijkt. Dat speelde in het heden, maar natuurlijk zonder mobieltjes en zo. Een walkie-talkie was al heel wat.''

De laatste jaren was Harrie Geelen (64) voornamelijk doende met zijn goeddeels in de computer gemaakte tv-serie De Sommeltjes, die begin dit jaar is uitgezonden: ,,Niemand keek op zondagochtend om 9 uur. Maar de kinderen hebben het mooi gevonden, is mij verteld. Het was ook best mooi. En heel veel werk.''

Nu werkt hij aan een tv-bewerking van het jeugdboek Annetje Lie in het holst van de nacht van Imme Dros: ,,Vijftien maanden lang met z'n tweeën achter vier computers. Het meisje heeft haar rol in de studio gespeeld, in het blauw. In de computer zet ik haar in allerlei landschappen en tegenover de figuren uit de angstige en avontuurlijke dromen die ze heeft. Technisch is nu alles mogelijk – en ik vind het heerlijk om alles zelf in de hand te hebben. Dat is een geweldige vooruitgang, als je bedenkt dat regisseur Tineke Roeffen destijds in twee studiodagen, met logge camera's, vijftig minuten Hamelen moest opnemen.''

Tournee t/m 10/4. Inl. 073-6111679