Carey's zang verhult emoties

Van de emotionele crisis die Mariah Carey twee jaar geleden beleefde, is vandaag de dag weinig meer te merken. De zangeres, die instortte tijdens een kappersbezoek, warrige berichten de wereld instuurde, een tijdje rust nam en daarna haar comeback maakte met de grootste flop uit haar geschiedenis (Glitter), is sterker uit de strijd gekomen.

Dat ze haar krachten heeft hervonden bleek alleen al uit de zelfrelativerende opening van haar show, gisteravond in de bijna uitverkochte Ahoy-hal. Van achter in de zaal kwam Carey tussen het publiek door naar voren gelopen, omringd door body-guards met `oortjes'. Zodra ze op het podium stapte werd ze belaagd door een legertje nep-fotografen dat ze van zich af moest slaan.

,,Leven is lijden, zeker als het zich in de spotlights afspeelt'', lijkt ze met deze opkomst te willen zeggen: maar het is mijn leven.

Na deze start was het jammer dat het eerste deel van het concert een familievoorstelling leek, compleet met rondbuitelende clowns en circusattributen. Maar liefst acht dansers waren voorhanden om tableaux vivants te vormen en quasi-verveeld rond te lopen. Want Carey, die voor ieder liedje een nieuw bloot pakje aantrok, zoekt een nonchalante tegenhanger voor haar glamour-stijl. Vandaar dat ze ook zo vaak rappers inschakelt om haar liedjes een accent van de straat te geven.

Haar stem is een showstem. Ze kan er alle kanten mee op, maar hij heeft een onbestemde emotie. Is Carey gedreven, droevig of blij, die stem verhult het vakkundig. Gisteravond maakte ze regelmatig gebruik van haar handelsmerk: het vocaal opstijgen tot zo'n hoogte dat een deel ervan alleen nog door honden kan worden waargenomen. Het leverde haar grote bijval van de fans op.

Begeleid door een spaarzame band en vier machtige achtergrondzangeressen klonken de gospel-achtige liedjes indrukwekkend, zoals Through The Rain en My Saving Grace. Dankzij de achtergrondzangeressen kwam er toch een beetje soul in. Carey zong liedjes uit haar hele carrière, en een paar extra van de laatst verschenen cd, Charmbracelet. Gaandeweg werd het aandeel van de dansers minder en concentreerde de show zich meer op Carey, die vaak weg was om zich om te kleden, maar als ze er was toch grote inzet toonde.

Zo verscheen ze bij een van de liedjes op een van lakens aan elkaar geknoopte schommel, vijf meter boven het podium. Vervolgens strekte ze zich uit over een vleugel, om liggend verder te zingen. Careys praatjes tegen de zaal werden al ontspannender en de introductie van haar band en achtergrondkoor deed ze geheel zingend. Opvallend vaak verwees ze daarbij naar de space-cake die ons land zo aangenaam toeven maakt.

Concert: Mariah Carey. Gehoord: 8/10 Ahoy', Rotterdam.