TPG wil graag Belgische Post overnemen

Het Nederlands post- en logistiekbedrijf TPG is geïnteresseerd in het Belgische postbedrijf De Post. Maar dan moet TPG wel een meerderheidsbelang kunnen krijgen.

Dat heeft bestuursvoorzitter Peter Bakker gisteren gezegd tijdens Post-Expo 2003, een internationale postbeurs die dit jaar in Brussel plaatsvond. ,,We willen die meerderheid niet vanaf dag één, maar je moet wel uitzicht krijgen dat je daar kunt komen. Als je maar 25 procent zeggenschap hebt, heeft het geen zin.''

Bij De Post werken nu nog 42.000 mensen. Volgend jaar zullen er door natuurlijke afvloeiing 2.000 banen verdwijnen, en in 2007 moeten er in totaal 8.500 minder werknemers zijn. Het bedrijf probeert daarmee in te spelen op de aanstaande liberalisering van de Europese postmarkt in 2009. De Post zit nu in een transformatie van staatsbedrijf naar privaat bedrijf, een omslag die TPG al heeft gemaakt.

Bestuursvoorzitter Johnny Thijs van De Post heeft begin augustus gezegd dat zijn bedrijf gebaat zou zijn bij een partner om de transformatie sneller te kunnen doorlopen. Bakker onderstreepte dat gisteren. ,,Ik denk dat een partner – dat hoeven wij niet noodzakelijkerwijs te zijn – de Belgische Post goed vooruit kan helpen.'' Volgens hem zijn ook de Franse en Duitse post geïnteresseerd in het Belgische bedrijf.

Bakker zei dat zijn bedrijf op dit moment geen onderhandelingen voert met De Post. Bij TPG werken circa 150.000 mensen. De groep boekte vorig jaar een omzet van 11,7 miljard euro en een nettowinst van 599 miljoen euro. TPG heeft al een positie in België, via pakjesvervoerder TNT en distributeur BD. ,,Maar onze Belgische distributiedienst is natuurlijk nog niet zo groot en sterk als de Belgische Post. Als we onze positie met een partnership verder kunnen versterken, dan gaan we dat zeker bekijken'', zei Bakker.

Bakker liet weten dat voor een eventuele samenwerking met De Post goedkeuring van de Belgische vakbonden, de politiek en het personeel nodig is: ,,Als we ooit partner zouden worden, dat moeten we het gevoel hebben dat we echt geaccepteerd worden. We zouden ons niet echt opdringen omdat we weten hoe gevoelig dat ligt.''

Vorig jaar heeft TPG geprobeerd om meer toegang te krijgen tot de Britse markt. Onderhandelingen over een overname van het Britse Consignia, het voormalige Royal Mail, leverden niets op.