Scheuren in ramen Boeing 777

Hoe veilig is de `Triple 7'? De Boeing 777, het paradepaard van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, heeft last van scheurvorming in de cockpitramen. Al drie keer binnen een jaar had een vliegtuig van dit type een probleem met zijn ramen. Boeing heeft maatschappijen die de 777 in hun vloot hebben nu geadviseerd extra controlebeurten uit te voeren. KLM heeft zes Boeing 777's besteld, waarvan de eerste eind deze maand wordt afgeleverd.

Het ernstigste incident had in juli plaats op een vlucht van Alitalia. Het vliegtuig was met ruim driehonderd passagiers op weg van Rome naar New York toen boven de Atlantische Oceaan rook in de cabine kwam en de kist begon te schudden. Een van de passagiers zei tegen persbureau AP dat de Boeing rechtsomkeer maakte en begon te dalen. De kapitein legde over de intercom uit dat het vliegtuig een ,,serieus technisch mankement'' had en terug zou vliegen naar het Ierse Shannon, waar negentig minuten later een geslaagde noodlanding werd gemaakt. In de cockpit had een kleine brand gewoed die de bemanning met een brandblusser wist te bedwingen.

Boeing heeft de incidenten inmiddels onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de oorzaak ligt in de verwarming van de voorruiten. De cockpitramen zijn gemaakt van drie lagen: glas, epoxy en acryl. Een verwarmingssysteem moet ervoor zorgen dat de ramen door de lage temperaturen op grote hoogte niet te `stijf' worden en zouden kunnen breken. De bedrading raakte echter los, waardoor er kortsluiting en rookontwikkeling ontstond.