De Alan Rudolph-blues

,,Weet u, het is die eenzame saxofoon in de nacht die het 'm doet'', zei regisseur Alan Rudolph eens in een tv-interview en typeerde daarmee uitstekend zijn eigen filmoeuvre van dolende individuen in de nacht. De in 1943 in Los Angeles geboren Robert Altman-leerling is qua bekendheid altijd in de schaduw van de meester gebleven, maar evenaarde die meester later met dromerige grotestadsdrama's waarin het vaak regent of juist zomerzwoel is. Hoe vaak je ook kijkt naar Welcome to L.A. (1976), Choose me (1984) of het gave The moderns (1988), de films behouden hun melancholieke en licht ironische sfeertje waarin de plot on-Amerikaans ondergeschikt is aan de eigengereide psyche van de personages. Die personages lijken in Rudolphs wereld een eigen leven te leiden, niet eens gestuurd door hun schepper, al duidt de romantische voorbestemmingsfantasie Made in heaven (1987) op duidelijke Cupido-invloeden van hogerhand.

Van alle acteursfilms die Alan Rudolph tot dusver maakte, is Choose me wellicht de meest fijnzinnige. Het van sigarettenrook en whiskeysmaak doortrokken verhaal is niet meer dan een subtiele draad tussen bezoekers van het nachtcafé Eve's Lounge, prachtig sotto voce gespeeld door onder meer Geneviève Bujold, Keith Carradine en Lesley Ann Warren. Zij, de soulvolle score en de warme fotografie garanderen ook bij de tiende zitting anderhalf uur bijna erotisch aanvoelende blues in filmvorm.

Voor het in Montréal opgenomen Afterglow (`Schemering') hield de regisseur zich wat steviger vast aan ouderwets relatiedrama, al zijn er ook ogenblikken waarop een strakke scenariolijn er gelukkig weer weinig toe doet en dat heerlijk zompige sfeertje à la Rudolph je prettig bedwelmt. Zoals in al zijn werk is het onderliggende motto weer `leven en laten leven'; al het ondermaanse is van voorbijgaande aard en dus dient er een beetje genoten te worden zonder anderen daarbij pijn te doen. Zal het de immer overspelige klusjesman Lucky (Nick Nolte) lukken om zijn wat droevig ogende echtgenote Phyllis (Julie Christie) te ontzien? Nee, Afterglow is niet voor iedereen, maar ja, dat is Terminator 3 ook niet.

Afterglow (Alan Rudolph, 1997, VS), Canvas, 21.00-22.55u.