Mode met zwier en nostalgie

Vrouwelijkheid en romantiek zijn de sleutelwoorden van de Italiaanse mode voor de lente waarin wervelende cirkelrokken, vrolijke bloemenprints en witte jurkjes het straatbeeld zullen bepalen.

De nieuwe Italiaanse collecties voor de lente 2004 zien eruit als een vergeelde fifties-ansichtkaart van tot de verbeelding sprekende badplaatsen als Rimini, St. Tropez of Copacabana. Je wordt er vrolijk van, verlangt naar de zon en het strand en wilt er net zo onschuldig en sexy uit zien als de vrouwen die daar destijds kwamen. Het is duidelijk dat de modewereld niet lijdzaam afwacht tot de recessie voorbij is.

De Gucci's, Prada's en Versace's gaan deze onweersbui te lijf met verleiding, vrouwelijkheid en romantiek en putten inspiratie uit met name de jaren vijftig, maar ook de jaren twintig en zestig. De minirok, die dit najaar zo nadrukkelijk zijn intrede doet, wordt volgend jaar vervangen door zwierige cirkelrokken tot over de knie, driekwartbroeken, dunne truitjes en vestjes en simple doorknoopjurkjes. Voor doemdenken in zwart is geen tijd, het zijn felle kleuren en vrolijke (bloemen)prints die de boel een beetje gaan opvrolijken.

De mode is lange tijd niet zo draagbaar geweest. Maar ja, het is ook de bedoeling dat de consument weer gaat kopen aangezien veel modehuizen hun omzet het afgelopen jaar behoorlijk zagen dalen. Neem Gucci. Wat Tom Ford deed zag er de afgelopen seizoenen adembenemend uit, maar was wel erg scherp, opzichtig en overdreven sexy. Te veel voor een vrouw die meer aan haar hoofd heeft dan er goed uit zien. Ze zal zich ongetwijfeld beter voelen in de nieuwe voorjaarscollectie die losser, zachter en minder gevaarlijk oogt: poedertinten, simpele korte colberts, T-shirts, strakke broeken en nonchalante overslagrokken tot de knie. Alleen 's avonds pakt ze uit met een sexy zwart jurkje versierd met een zilveren slang die om haar arm of torso kronkelt.

Miuccia Prada weet al langer wat vrouwen willen – ze ontwerpt met name voor haarzelf, een hard werkende moeder die er vooral niet als een sloof uit wil zien – en biedt volwassen, moderne kleren met een zweem nostalgie. Haar collectie was opgebouwd rondom de cirkelrok met een print die deed denken aan toeristische schilderijtjes van pittoreske stadsgezichten. Ze combineerde het met krappe vestjes en truitjes in tie-dyestrepen en simpele mannenoverhemden. Ook de mouwloze doorknoopjurk, kokerrok en shorts speelden een hoofdrol. Het kleurgebruik (bruinen, beiges, blauwen), de stoffen en prints (ruiten, fantasiestippen) maakten het modern.

De vrouw van 2004 heeft volgens de Italiaanse ontwerpers de klassieke schoonheid van een Katharine Hepburn of Rita Hayworth, weinig make-up, de haren nonchalant opgestoken of juist lang en in een golvende krul. Haar kleding mag overdag dan wel simpel zijn, 's avonds maakt ze haar entree in een verpletterende avondjurk. Zo neusde het duo Dolce & Gabbana in de filmarchieven en maakte opnieuw de Hollywood-jurken van Marilyn Monroe en Marlene Dietrich. Veel collecties deden trouwens vaak denken aan plaatjes, of het nu de eerder genoemde ansichtkaart was, een cartoon, een pin-up van Vargas of een foto van de jonge Coco Chanel. De heren Dolce & Gabbana wisten een mooie collage te maken van jaren vijftig-elegantie, de speelsheid van de jaren zestig en de zwierigheid van de jaren twintig. De mix was spetterend en kleurrijk dankzij de bloemenprints, stijve minirokjes, klassieke Chanel-achtige mantelpakjes en wapperende vlinderjurken. Wapperend als een wervelwind waren ook de creaties van Donatella Versace. Gedrapeerde stretch tops, halterjurkjes, bh-tops en driekwartbroeken in een mix van citrus, roze, turkoise en wit maken van elke druilerige dag een zinderende zomerdag. Ook de terugkeer van Jil Sander bij haar eigen modehuis stemde vrolijk. De altijd toch wel serieuze ontwerpster met haar ingetogen, sobere creaties sloeg een luchtige toon aan met lieve, witte jurkjes waar onder doorzichtige stoffen romantische bloemenprints schemerden.

Sport is een ander element dat weer een groot deel van het modebeeld voor z'n rekening neemt. Het was de afgelopen seizoenen een beetje op de achtergrond geraakt, maar komt volgend jaar in alle hevigheid terug. Het zijn vooral klassieke sporten als tennis en polo waardoor ontwerpers zich laten inspireren. Tuttige tennisrokjes, decente shorts, hemdjes, poloshirts als jurkjes en sjieke, soepelvallende joggingbroeken zullen de kledingrekken – en vooral die van de massamerken – gaan bevolken. De collectie van Emporio Armani was een hommage aan sportkleding: gestroomlijnd, puur van vorm en energiek. Helaas niet echt verrassend en nieuw. We zien op straat meer durf en vooral meer humor. En dat is nu juist wat we nodig hebben.