Lagere winst bij IHC Caland

Maritiem concern IHC Caland stelt de voorgenomen splitsing van het bedrijf uit en verwacht dat de winst over dit jaar fors lager zal uitvallen dan eerder werd voorspeld. Tegelijkertijd hebben zich enkele kopers aangediend voor de scheepswerven van IHC Caland.

Dat heeft het bedrijf vanochtend bekendgemaakt. De sluiting van scheepswerf Van der Giessen-de Noord gaat wel gewoon door. De nu bekend geworden problemen zijn veroorzaakt bij de bouw van een olieplatform in de Golf van Mexico en de vergroting van bestaande baggerschepen in Nederland. De werken zijn tegen een vaste prijs aangenomen en blijken nu langer te duren en meer materiaal nodig te hebben dan IHC Caland tevoren had berekend. Hierdoor daalt de winstverwachting volgens het bedrijf ,,significant'', wat in beurstermen overeenkomt met 12 à 20 procent. De eerder voorspelde winst bedroeg 110 miljoen euro.

Omdat de winst tegenvalt, schort IHC Caland de splitsing van het bedrijf op totdat de jaarcijfers over 2003 definitief zijn. ,,Anders zijn onze acties gebaseerd op nu nog onzekere cijfers'', zegt IHC president-directeur J. van Dooremalen in een telefonische toelichting. ,,Dat willen we niet.''

Eind augustus kondigde IHC Caland aan zich op te splitsen in een bedrijf voor de bouw van baggerschepen en een ander bedrijf voor de olie- en gaswinning. Beide bedrijven zouden een eigen beursnotering krijgen. Direct na de bekendmaking van deze plannen hebben zich potentiële kopers gemeld voor de scheepswerven IHC Holland en Merwede Shipyard. Van Dooremalen wil niet zeggen wie de mogelijke kopers zijn, wel dat de aanbiedingen onderzocht worden voordat het scheepsbouwbedrijf afgesplitst wordt van het huidige concern met nu nog 4.300 werknemers.

Beleggers reageerden vanochtend negatief op het nieuws. De beurskoers daalde met 19 procent tot 36,91 euro.

Afgelopen zaterdag werd bij scheepswerf Van der Giessen-de Noord het laatste schip te water gelaten. Deze scheepswerf sluit binnenkort, waarmee de laatste 400 werknemers van de werf hun baan verliezen. Eind vorig jaar waren er al 300 ontslagen gevallen. Van der Giessen-de Noord kon de concurrentie met Zuid-Europese en Aziatische scheepswerven niet meer aan.