DE WEEK

HET DUURDE EVEN, maar donderdag kwam Ahold eindelijk met zijn definitieve cijfers over 2002. Een recordverlies van 1,2 miljard euro is het resultaat van met name een forse afschrijving op dochter US Food Services, dat de bron is van het boekhoudschandaal dat bestuurzitter Cees van der Hoeven eerder al de kop kostte. Ahold stelde cijfers meermalen uit, en stelde daarmee het geduld van zijn banken danig op de proef. De nieuwe Zweedse topman Anders Moberg presenteerde donderdag het Ahold-management nieuwe stijl: verzorgde charme, met het vleugje jou en jij waaruit zijn tijd als topman van Ikea doorklonk. Ondernemend en Positief: zou het toeval zijn dat Ikea een dekbedovertrek verkoopt dat luistert naar de naam Anja Rand?

TUTOYEREN ZAL er niet snel van komen bij KLM, dat dinsdag aankondigde samen te gaan met Air France. Met een maag vol candy bars, die 's nachts de honger hadden moeten stillen, presenteerden topmannen Van Wijk en Spinetta 's ochtends het samengaan van de twee bedrijven. Het eufemisme `fusie' klonk overmijdelijk, maar bij een nieuwe gezamenlijke holding waar KLM-aandeelhouders 19 procent van krijgen is het woord `overname' beter op zijn plaats. De achterban van beide luchtvaartmaatschappijen is niet gerust. Fransen vrezen voor de werkgelegenheid, KLM'ers ook. Beide hebben gelijk: synergievoordelen van een paar honderd miljoen euro komen niet uit het niets. Analisten hebben bovendien uitgerekend dat de synergie het dubbele zal moeten opleveren van wat KLM en Air France zelf hebben aangegeven, om de hoge aankoopprijs van KLM goed te maken. Voorgesteld wordt onder meer het minder snel vervangen van de vloot van KLM.

DE NEDERLANDSE KLM-achterban voelt zich extra machteloos. Er is al een forse ontslagronde geweest, en niemand weet nog aan welke kant van België de meeste pijn moet worden geleden. Bij onzekerheid regeert de onderbuik: Fransen zijn gewend de baas te spelen, zo wil het cliché, en dus moet KLM zich geen illusies maken over eventuele toekomstige invloed op het beleid. Alsof Fransen de enigen zijn. Wie naar de geschiedenis kijkt moet concluderen dat Hoogovens weinig te vertellen heeft bij Corus, waar het bij nog zo'n `fusie' in opging samen met British Steel. En bij Elsevier ging het na het samengaan met Reed tot Reed Elsevier ongeveer net zo. Conclusie: wie het grootste eigendom heeft, wil de baas spelen. Zo onbegrijpelijk is dat niet.

AHOLD KRABBELT uit het dal, KLM vond een Franse strohalm. Zo ver is de Nederlandse economie als geheel nog niet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelde donderdag de economische groei over het tweede kwartaal neerwaarts bij tot een krimp van 1,2 procent op jaarbasis. De export kromp veel harder dan de invoer, consumenten gaven maar liefst 1,4 procent minder uit dan vorig jaar. Zelfs de overheidsuitgaven, de kurk waarop de economie nu al ruim twee jaar drijft, groeiden minder hard. Daarmee lijkt de voorziene nulgroei van de economie over heel 2003 definitief onhaalbaar geworden. Het tweede kwartaal is echter al lang geschiedenis. Het zojuist afgelopen derde kwartaal lijkt iets beter te zijn geweest, al laten cijfers daarover nog anderhalve maand op zich wachten. Lichtpuntje uit het tweede kwartaal is dat de grootste krimp van de investeringen achter de rug lijkt te zijn.

MINISTER BRINKHORST van Economische Zaken wil niet wachten tot het omslagpunt bereikt is, zei hij donderdag. Nederland moet durven uitblinken, zei hij, en stelde 110 miljoen euro extra beschikbaar om innovatie te stimuleren bij Nederlandse bedrijven. Goed voor het bedrijfsleven, goed voor Economische Zaken zelf. Maar wanneer komen die 110 miljoen op de plek van bestemming terecht? Aanvraag, beoordeling, toekenning, toepassing, vruchten plukken: er gaat al snel een jaartje of wat overheen voordat de subsidies hun veronderstelde heilzame werk doen. Zodat de impuls waarschijnlijk in het bedrijfsleven terechtkomt als de hoogconjunctuur al weer in volle gang is. En Schiphol, zo nam directeur Cerfontaine zich woensdag openlijk voor, eindelijk zijn beursnotering heeft.