Her en der `van de markt geranseld'

Het bezit van een uitgebreid routenetwerk maakt van Air France-KLM een geduchte combinatie. Maar de concurrentie is soms erg sterk.

Air France en KLM vliegen op lange-afstandroutes slechts op 31 plaatsen naar dezelfde bestemming. Het routenetwerk wordt door deskundigen derhale als redelijk complementair beschouwd. Met British Airways als partner zou KLM veel meer overlap hebben gehad, zeker op de routes naar de Verenigde Staten.

Ook de geografische ligging van luchthavens als Charles de Gaulle en Schiphol wordt gezien als een belangrijk voordeel in de combinatie Air France-KLM. KLM topman Leo van Wijk maakte gisteren al duidelijk dat het logisch is dat hub-passagiers (overstappers) die intercontinentaal van en naar Noord-Europa willen vliegen via Schiphol reizen. Reizigers met bestemming Zuid-Europa kunnen via Charles de Gaulle worden vervoerd. Een nadeel voor KLM en Schiphol is dat het Duitse Lufthansa voor de routes op Noord-Europa een geduchte concurrent is voor KLM. De KLM heeft slechte ervaringen in die regio met de Duitsers.

Ter illustratie kan de inmiddels ontbonden alliantie tussen KLM en het Noorse Braathens dienen. De combinatie Lufthans-SAS ging in Noord-Europa met zijn tickets net zo lang onder de prijs zitten dat KLM de samenwerking met de Noren wel moest verbreken. Of zoals een KLM-directeur dat verwoordt: ,,We zijn daar door Lufthansa van de markt geranseld.''