`Garantie Schiphol betekenisloos'

Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat:

,,Het kabinet is de afgelopen dagen vooral bezig geweest om de publieke belangen veilig te stellen. De staat behoudt een aandeel in KLM en zal dit belang pas afbouwen als ook het Franse staatsaandeel substantieel vermindert. Nederland levert één overheidscommissaris, Frankrijk twee. Geen slechte deal als je helemaal geen aandelen in de nieuwe onderneming hebt. Om ervoor te zorgen dat Schiphol zijn mainportfunctie behoudt, is verder afgesproken dat beide luchthavens gedurende acht jaar zowel intercontinentaal als Europees verkeer blijven houden. Schiphol zal niet ineens een regionale luchthaven worden. Nederland en Frankrijk moeten verder een overeenkomst sluiten waarin wordt vastgelegd dat de nieuwe maatschappij onder het Nederlandse belastingregime valt. Dit is een ontbindende voorwaarde.''

PvdA-Kamerlid Co Verdaas:

,,Ik vind de overname uiterst zorgelijk. De nieuwe luchtvaartmaatschappij moet stevige poten aan de grond houden in Nederland, anders gebeurt hetzelfde als met de overname van Hoogovens door het Britse Corus. Dat Schiphol een mainportfunctie behoudt, is een betekenisloze garantie, omdat het juist gaat om het perspectief op langere termijn.''

Bestuursvoorzitter Gerlach Cerfontaine van Schiphol:

,,De belangen van Schiphol zijn voor acht jaar veiliggesteld. Daar kan ik wel mee leven. Ik vind het allang positief dat er na zoveel jaren van bezorgheid nu helderheid is over de toekomst van KLM. Ik ben overigens slechts als `consulterende partij' betrokken geweest bij de overname van KLM en kon dus geen eisen stellen. Natuurlijk had Schiphol wel om meer kunnen vrágen, maar deze zekerheidsstelling is nu voldoende. En stel dat ik er niet mee had kunnen leven, wat dan nog? De zorg dat Schiphol een filiaal van Charles de Gaulle zou worden is natuurlijk onzin. Het is een angstgedachte dat Schiphol aan belang zou verliezen. Schiphol blijft zeker aanvliegpunt voor lange internationale routes omdat het nou eenmaal het beste vliegveld ter wereld is.''

President Bonomi van Alitalia:

,,De raad van bestuur van Alitalia heeft unaniem haar goedkeuring verleend aan de alliantie tussen Alitalia en Air France en de uitbreiding met de nieuwe partner KLM. Het gaat om een belangrijke stap, maar het is slechts het begin van een proces. We bevinden ons in het stadium waarin we elkaar onze goede wil tonen. Het is zeer bevredigend dat deze industriële samenwerking geschiedt op basis van onderlinge gelijkwaardigheid.''

Voorzitter Henri Popelier van de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel:

,,Wij zijn opgelucht dat KLM nu eindelijk klaar is met zijn zoektocht naar een partner, maar wij eisen wel harde garanties voor de werkgelegenheid. Die lijkt op het eerste gezicht gewaarborgd, maar we willen dat tijdens de onderhandelingen in de komende weken nog wel vastgelegd zien. Wij vinden ook dat de werkgelegenheid weer moet groeien zodra de economie aantrekt.''

Bestuurder Sjirk Bajema van vakbond De Unie:

,,De Unie ziet de alliantie met Air France als een sluipende overname. Vroeg of laat krijgt Air France het toch voor het zeggen, immers de KLM wordt nu een werkmaatschappij onder Franse regie. Wie betaalt, bepaalt.''