Franse zuinigheid, Hollandse toestanden

Waarom fuseren topmanagers zo graag? Om er zelf beter van te worden, is het traditionele vooroordeel van de buitenwereld. Hoe groter hun zaak, hoe meer de baas verdient, is al decennialang het credo van Amerikaanse beloningsadviseurs.

Dat was in Parijs even schrikken. Hoe zullen de machtige Franse vakbonden en de werknemers, die samen zo'n 13 procent van de aandelen hebben, reageren als zij zien wat de top van KLM verdient?

Mompelde iemand daar Hollandse zuinigheid? Bestuursvoorzitter J-C Spinetta van de nieuwe partner van KLM verdiende het afgelopen jaar 348.514 euro. De omzet van Air France is het dubbele van die van KLM.

Spinetta's nieuwe collega L. van Wijk, bestuursvoorzitter van KLM, ontving in het afgelopen jaar 628.193 euro plus een variabele beloning van 317.802 euro, en KLM betaalde een pensioenbijdrage van 388.078.

Spinetta krijgt een basissalaris van 260.000 euro, meldt het meest recente jaarverslag van Air France, de rest is de bonus die is gekoppeld aan de behaalde resultaten.

Daar houdt de openheid op. De individuele beloning van andere bestuursleden wordt in het jaarverslag niet vermeld. Het verslag meldt nog wel dat de bestuurstop samen minder dan 0,5 procent van de aandelen Air France bezit, maar niet hoeveel effecten zij hebben. Nederlandse ondernemingen moeten meer informatie geven over de beloning van directeuren.