Air France neemt KLM volledig over

Air France neemt KLM over. De nieuwe combinatie, die de naam Air France-KLM krijgt, wordt de grootste in Europa. Beide bedrijven gaan op in een holding, waarin de Fransen de meerderheid krijgen. De positie van Schiphol blijft voor minimaal acht jaar gehandhaafd.

Dit hebben de bestuursvoorzitters van de Air France en KLM vanmorgen bekendgemaakt. Na weken van speculaties over de ophanden zijnde overeenkomst presenteerden Jean-Cyril Spinetta (Air France) en Leo van Wijk (KLM) de nieuwe groep. Deze draagt de naam Air France-KLM onder het motto `one group, two airlines'. De twee merknamen, de logo's en de nationale identiteit van de twee bedrijven blijven voor vijf jaar gegarandeerd. Wat er daarna gebeurt, staat volgens Van Wijk nog niet vast. Van Wijk sprak vanmorgen optimistisch over ,,een pan-Europees initiatief dat de norm zet voor de mondiale luchtvaart''.

De nieuwe combinatie wordt de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, met een huidige omzet van 19,2 miljard euro op jaarbasis. KLM treedt door de deal met Air France, die over twee weken moet worden getekend, tevens toe tot de internationale alliantie SkyTeam. Ook Alitalia, waarmee KLM in 2000 een fusie afbrak, zit in SkyTeam. De belangen van luchthaven Schiphol zijn in de overeenkomst voor acht jaar veiliggesteld. Air France en KLM hebben de Nederlandse overheid als grootaandeelhouder van Schiphol de garantie gegeven dat Charles de Gaulle én Schiphol als uitvalsbases behouden blijven. Bestuursvoorzitter Gerlach Cerfontaine van Schiphol zei in een reactie. ,,Daarmee kan ik wel leven. Ik vind het allang positief dat er na zoveel jaren van bezorgheid nu helderheid is over de toekomst van KLM.''

Er zal een uitruil plaatshebben van aandelen, waardoor de aandeelhouders van KLM een belang van 19 procent krijgen in de holding en Air France 81 procent. De Fransen bieden, in effecten Air France, in totaal – naar eigen berekening – 784 miljoen euro. Per aandeel betekent dit een bod van 16,74 euro, 40 procent meer dan de slotkoers van gisteren. Tegen het middaguur stond de koers van KLM 14,4 procent hoger op 13,67 euro.

De bonden staan kritisch ten opzichte van de overeenkomst. ,,KLM wordt verkocht, een ander krijgt de zeggenschap. Wij zien de noodzaak daar niet van in'', aldus een vertegenwoordiger van de FNV. Deze bond gaf de voorkeur aan een alliantie zonder een ruil van aandelen. ,,De risico's voor de werkgelegenheid zijn groot. Er wordt een heel mooi perspectief geschetst voor de nieuwe groep, in de praktijk zal dat nog maar moeten blijken.'' De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers zegt ,,gemengde gevoelens'' te hebben. ,,Een stukje Nederland gaat verloren.'' De Vries vertrouwt wel de garanties voor de werkgelegenheid van de piloten, omdat de KLM juridisch als nv blijft bestaan en de CAO daardoor van kracht blijft.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil van de regering weten welke garanties het kabinet heeft bedongen bij de overname van KLM door Air France. De Kamer wil vooral weten wat de rol van Schiphol als mainport zal zijn als de periode waarin garanties met de Fransen zijn afgesproken over acht jaar verloopt.

Het kabinet heeft in de nieuwe luchtvaartwet vastgelegd dat Schiphol een mainport-functie moet blijven behouden. Maar uit de gegevens die door KLM en Air France verstrekt zijn, blijkt dat slechts voor een periode van acht jaar garanties zijn verkregen voor de positie van Schiphol. Staatssecretaris Schultz (Verkeer) zei vanmorgen dat afspraken voor na die periode geen zin hebben.

Overname KLM

Pagina 7

Hoofdartikel

Overheid moet veel meer sturend gaan optreden

Pagina 13

Financiële situatie

Zakendoen op z'n Frans

Reacties

Lux

Pagina 15

Portret Air France

Portret KLM

Salarissen top

Breaking views