Air France en KLM 1

De laatste weken is door een aantal deskundigen in de dagbladen geschreven hoe verkeerd deze fusie, alliantie of vergaande samenwerking met Air France voor de KLM zal uitpakken. Benno Baksteen is vóór, Leo van Wijk die een mooie positie krijgt in de toekomstige constellatie ook. Maar dat zijn de mannen van dit moment die voor zichzelf nog een prachtige (financiële) kroon op hun werk zien. Mensen als Henri Wassenbergh, oud-directeur van de KLM en Pablo Mendes de Leon, hoogleraar luchtvaartrechten en anderen vertellen ons als experts met kracht van vele argumenten dat op de langere termijn de KLM het in goede samenwerkingsverbanden zelfstandig prima zal redden.

Nederlands oudste luchtvaartmaatschappij heeft luchtvaartrechten in meer dan 120 landen, een unieke prestatie voor een klein land. Financieel is men gezond,zelfs twee jaar na de 11e september. Ik praat de superdeskundigen na die zeggen dat de KLM zelfstandig met beleid het in de toekomst fantastisch zowel financieel als organisatorisch zal blijven doen. Maar dat de invloed, werkgelegenheid bij de KLM en luchthaven Schiphol (Paris-Nord) enorm zal verminderen in omvang en importantie als men met Air France in zee gaat. Vergelijkbaar met de catastrofe die we nu zien bij Corus, voorheen de bloeiende Hoogovens. Deze brief zou nog tweemaal geplaatst moeten worden: eenmaal op 1 oktober 2008 en eenmaal in oktober 2013. Voor de historici die zich dan afvragen of niemand deze afgang anno 2003 voorspeld had.