Spoorlopen wordt moeilijker

Railbeheerder ProRail heeft een particulier beveiligingsbedrijf ingeschakeld om `spoorlopen' tegen te gaan. Spoorlopers wandelen langs of over het spoor, bijvoorbeeld om via de kortste weg een perron te bereiken. De maatregel is onderdeel van de proef van ProRail in Zuid-Nederland om vertragingen te verminderen.

De beveiligingsmensen zijn sinds drie weken actief op wisselende spoorwegemplacementen in Noord-Brabant. Zij spreken niet alleen spoorlopers maar ook ,,zigzaggers'', mensen die langs gesloten spoorbomen glippen, aan op hun gedrag. Eventueel mogen ze de spoorwegpolitie inschakelen, maar volgens een woordvoerster van ProRail is dat nog niet nodig geweest. Over vijf weken eindigt de proef en wordt het effect onderzocht.

Volgens de woordvoerster van ProRail wordt 10 procent van alle treinvertragingen veroorzaakt door derden, waaronder de spoorlopers. De vertragingen ontstaan door ongevallen of doordat machinisten die iets op het spoor zien vaart minderen. In december begon ProRail daarom met een proefproject in Zuid-Nederland om spoorlopen tegen te gaan. Zo stuurde de railbeheerder eerder al duizenden brieven naar omwonenden van het spoor om hen op risico's voor hen en hun kinderen te wijzen.

De hele proef, inclusief de extra beveiliging, eindigt eind dit jaar.