Havenbetoging loopt uit op rellen

Een demonstratie in Rotterdam van Europese havenwerkers tegen de liberaliseringsplannen van de Europese Commissie van het havenwerk, is vanochtend op rellen uitgelopen. Bij de Maastunnel in Rotterdam raakten de ME en de actievoerders slaags, nadat de politie had geprobeerd een demonstrant te arresteren. De protestmars had een uiterst rumoerig verloop waarbij vuurwerk werd afgestoken, met rookbommen werd gegooid en de ME met bierblikjes werd bekogeld. De ME voerde een korte charge uit. Havenwerkers sloegen er met vlaggenstokken en paraplu's op los. Boven de menigte hing een politiehelikopter. Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met blikjes en vuurwerk. Een aantal van hen is gearresteerd.

Volgens FNV Bondgenoten waren er vanochtend 7.000 havenarbeiders op de been. Het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam (GHR) houdt het op niet meer dan 5.000. Daarvoor had de FNV onder meer een beroep gedaan op collega's uit het buitenland. Ongeveer 3.000 havenwerkers waren vanochtend vroeg al met bussen uit Antwerpen naar de Maasstad gekomen. Zij voegden zich bij de paar duizend havenwerkers uit Rotterdam en de paar honderd havenwerkers uit Hamburg. Ook 100 Denen, Spanjaarden en enkele tientallen Roemenen waren in Rotterdam van de partij.

De havenwerknemers protesteerden met hun mars naar het hoofdkantoor van het gemeentelijk havenbedrijf op de Wilhelminakade tegen de plannen van de Europese Commissie om het havenwerk te liberaliseren, waarbij geschoolde havenwerkers bij het laden en lossen van schepen mogen worden vervangen door goedkopere uitzendkrachten.

`Havenwerk voor de havenwerkers' werd er vanochtend gescandeerd door de demonstranten. Gisteravond werd door de bonden een 24-uursstaking afgekondigd voor de haven van Rotterdam, waar het werk vanavond om elf uur weer wordt hervat. Bij de meeste bedrijven kon daardoor niet worden gewerkt. Bij grote bedrijven als containeroverslagbedrijf ECT en bulkoverslagbedrijf EMO lag het werk zelfs volledig plat. ,,Er zijn wel een paar werkwillenden, maar daarmee slaag je er niet in om vier bulkschepen te lossen'', zegt commercieel directeur P. Gorris van EMO.