`Akoestisch drama' in Festival in de Branding

Het Festival in de Branding, het jaarlijkse Haagse evenement voor eigentijdse muziek, presenteert vanaf donderdag op verschillende lokaties een driedaags multimedia-programma onder de titel `Het Akoestisch Drama'. Muziek, licht, beeld, ruimte en geluidsprojectie maken daarbij muziek tot theater en veranderen een concert in een voorstelling. Er zijn een aantal premières en reconstructies van beroemde stukken, soms uit een tijd waarin componisten op dit gebied al ambities hadden die nu pas kunnen worden vervuld met de huidige elektronische en digitale technieken. Daaronder is Prométhée `Poème de feu' (1908-1910) van Alexander Skrjabin. In het Omniversum wordt naast de Nederlandse première van Xenakis' Polytope de Cluny een uitvoering gegeven van Poème Électronique (1958) van Varèse en Le Corbusier, waarover ook een film wordt vertoond.

Het Asko Ensemble geeft premières van driedimensionale elektronische composities van Wouter Snoei en Kees Tazelaar, een tragi-komische theaterstuk van van Jani Cristou, waarin een pianist worstelt metzijn rol. Yannis Kyriakides manipuleert in Sublimal – The Lucretian Picnic de luisterervaring via een video.

Het Residentie Orkest speelt o.l.v. Jacques van Steen premières van stukken van de jonge componist Merlijn Twaalfhoven (Alexei larionov, een requiem) en Christian Jost (Lux Aeterna), naast oude stukken van Charles Ives en Giovanni Gabrieli. In de Kloosterkerk klinken uitvoeringen van Gesang der Jünglinge van Karlheinz Stockhausen en Dialogue de l'Ombre double van Pierre Boulez. Het Nieuw Ensemble speelt de première van GHAF! van Klaas de Vries en werkt op de slotavond mee aan een `Avant-Garde Dance Remix'.