Topman Air France verbreekt zwijgen rond fusie met KLM

Hoewel het kabinet volgens premier Balkenende officieel nog geen besluit heeft genomen of het instemt met een verbond tussen KLM met de Franse luchtvaartmaatschappij Air France, is de fusie tussen beide luchtvaartmaatschappijen nagenoeg rond. Topman Jean-Cyril Spinetta van Air France verbrak gisteren het stilzwijgen. Hij verklaarde zich bewust te zijn van de ongerustheid in Nederland over de positie van KLM en Schiphol. ,,Maar zodra de overeenkomst bekend wordt gemaakt zal die ongerustheid zijn verdwenen'', verklaarde de topman gisteravond voor de NOS-televisie. ,,Het zou een ernstige strategische fout zijn om de merknamen KLM en Air France, waar miljoenen klanten op vertrouwen, niet zelfstandig te laten voortbestaan.''

De Franse minister van Transport, Dominique Bussereau, maakte bekend dat KLM en Air France volgende week hun alliantie al bekend zullen maken. Spinetta hield echter een slag om de arm met de mededeling dat de alliantie over enkele dagen of enkele weken rond kan komen. De gesprekken met KLM zijn volgens Spinetta constructief, intensief en serieus. Hij wilde niet ingaan op de vorm van de alliantie, maar zei wel dat Air France een groter marktaandeel zal veroveren door de samenwerking met de Nederlanders. Het bestuur van Air France overlegt aanstaande maandag met de Franse vakbonden over de voorgenomen alliantie.

De Nederlandse overheid is nauw bij de onderhandelingen betrokken. De staat speelt als aandeelhouder van Schiphol en KLM een belangrijke rol bij de onderhandelingen tussen beide luchtvaartmaatschappijen. Het kabinet wil voorkomen dat Schiphol verwordt tot een filiaal van de Franse luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs. Schiphol en KLM zijn erg belangrijk voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid vindt Balkenende. Ook moeten de luchtvaartverdragen met landen, waarin onder meer de landingsrechten van KLM zijn geregeld, in Nederlandse handen blijven.

Betrokkenen verwachten dat Air France en KLM volgende week dinsdag hun plannen wereldkundig maken. Aangenomen wordt dat er een houdstermaatschappij zal worden opgericht, waaronder beide bedrijven als werkmaatschappijen zullen opereren. Gebaseerd op de beurswaarde van de bedrijven krijgt KLM een belang van ongeveer 17 procent in de holding.