DE WEEK

IN DUBAI vergaderden het Internationale Monetaire Fonds, de Wereldbank en de G7. De recente mislukking van de wereldhandelsbesprekingen in Cancún was een prominent thema, evenals de ondergewaardeerde Chinese munt, de yuan. Ook andere Aziatische munten profiteren van de zwakkere Amerikaanse dollar. De G7 riep op tot flexibele wisselkoersen, wat tot enige deining leidde op de valutamarkten. De Europese beurzen reageerden navenant.

TERWIJL IN het centrum van Dubai de financiële elite vergaderde en borrelde in vergaderzalen en hotelruimtes met airconditioning dobberde voor de rede van de Golf-staat in de verzengende hitte het Nederlandse vrachtschip Cormo Express. Aan boord een lading van bijna 58.000 Australische schapen, maar naarmate de reis langer duurt, worden dat er allengs minder. De schapen zouden bekschurft hebben. Saoedi-Arabië, de bestemming van de lading, weigert het schip toe te laten. Eind deze week waren de beesten al twee maanden op zee. Meer dan 4.400 schapen zijn al gestorven.

DE EUROPESE Commissie en de Franse regering werden het begin deze week eens over de wijze waarop de Franse staat steun mag verlenen aan het in moeilijkheden verkerende consortium Alstom (onder meer TGV's). De staat neemt niet langer een direct belang in Alstom, maar schrijft obligatieleningen uit waarop een aantal banken zal intekenen. Eurocommissaris Monti (Mededinging) kan tevreden zijn met deze uitkomst.

MONTI'S VEELGEPLAAGDE collega Solbes is van zijn Franse probleem nog lang niet af. Deze week presenteerde de regering-Raffarin een begroting met een recordtekort van 3,6 procent van het bbp; voor het derde jaar ruim boven de 3-procentsnorm van het Stabiliteitspact voor de euro.

AANDEELHOUDERS van Ahold moet nog meer geduld oefenen. Het concern liet deze week weten pas volgend voorjaar met details naar buiten te treden over het nieuwe vergoedingenpakket van topman Anders Moberg. De Zweed ziet zich intussen wel genoodzaakt een bijbaan te nemen: als commissaris van detailhandelsbedrijf Clas Ohlson.

VOOR CHATTERS overal ter wereld had Microsoft teleurstellend nieuws. Wegens toenemend misbruik van zijn chatrooms op internet gaat de computergigant deze binnenkort in de meeste landen sluiten. Het ook in Nederland veelgebruikte MSN Messenger blijft wel bestaan. Chatter `zacq25' reageerde desgevraagd onbewogen: ,,Ik vind MSN maar een klotechatbox''.

HET BRITSE staalconcern Corus, waarvan de voormalige Hoogovens in IJmuiden deel uitmaken, kwam met halfjaarcijfers. Topman Philippe Varin kreeg bij die gelegenheid nogal wat kritiek van Nederlandse vakbondsmensen. Hun boodschap: het winstgevende IJmuiden moet bloeden voor de verlieslatende Britse fabrieken. Volgens Varin kan het echter nog wel drie tot vier jaar duren voordat hij de zaak bij Corus onder controle heeft.

DE OPEC verraste menigeen met een productieverlaging van 900.000 vaten per dag tot maximaal 24,5 miljoen vaten. Daarmee hoopt het kartel de prijs te kunnen stabiliseren op het huidige niveau van rond de 25 dollar, terwijl Irak zich langzaam maar zeker terugpompt naar zijn oude positie als tweede olieleverancier ter wereld.

DE FUSIE tussen KLM en Air France leek eind deze week weer een stap dichterbij te zijn, nadat het Nederlandse kabinet naar verluidt positief had geoordeeld over een concept-samenwerkingsovereenkomst. De KLM zou zijn identiteit behouden, Schiphol zijn positie. KLM-topman Leo van Wijk zou de nummer twee van een nieuw op te richten houdsteronderneming worden, onder Air France-baas Jean-Cyril Spinetta. Schipper naast god dus, als je Bart Le Blanc, kenner van de Franse zakencultuur, mag geloven. Een Franse `président directeur général' is volgens hem ,,god, nou ja, bijna god''. Begin volgende week zouden er nadere mededelingen volgen over het samenwerkingsverband. Wordt KLM Air Batave?