De leasebak wordt simpeler

Wie veel privé met zijn leaseauto rijdt, hoeft binnenkort minder belasting te betalen. Wie zakelijk met zijn eigen auto rijdt, wordt zwaarder aangeslagen.

Het gebeurt niet vaak dat in de hoofdlijnen van de miljoenennota wordt verwezen naar een slogan uit de reclame. In de passage over ,,de administratieve lasten van de zaak' gebeurt het wél. ,,De fiscale behandeling van de auto van de zaak wordt dus niet leuker, maar wordt wel stukken makkelijker.'

Eigenlijk is het ministerie van Financiën in dit opzicht veel te bescheiden. Voor een derde van de 650.000 berijders van een leaseauto wordt het wel degelijk leuker. Wie de auto van de zaak doordeweeks gebruikt voor zijn werk, in het weekeinde zijn kinderen ermee naar het zwembad brengt en 's zomers met diezelfde auto op vakantie gaat, krijgt een bijtelling aan zijn broek. Een kwart van de cataloguswaarde van de auto wordt nu bij het inkomen opgeteld. Dat percentage gaat, als de kabinetsplannen ongewijzigd door de Kamer komen, voor de veelrijders naar 20 procent. Bij een auto van 30.000 euro levert dit bij de hoogste belastingschijf een besparing op van 780 euro.

Het tweede leuke element zit in de vereenvoudiging. Vorige aanpassingen van de aanpak van de leaseauto hebben ,,de burger vrijwel niets anders opgeleverd dan administratieve rompslomp en ergernis'. Dus moet het simpeler. De tijd dat de bouwvakker wordt aangeslagen voor het woon-werkverkeer met het busje van zijn baas is voorbij.

De versimpeling betreft het privé-gebruik van de auto: wie minder dan 500 kilometer jaarlijks privé rijdt, hoeft geen belasting over zijn zakelijke auto te betalen. Daarbij vervalt de regeling dat woon-werkverkeer deels bij de privé-kilometers wordt bijgeteld. De belastingdienst hoopt daarmee een einde te maken aan de hoeveelheid complexe rittenadministraties, omdat 500 kilometer de enige grens is: wie 1.500 kilometer privé rijdt, kan zijn bijtelling nu nog beperken, straks niet meer. Voor de leaserijders die nog onder een deel van de bijtelling uitkomen, wordt het dus beslist niet leuker.

De vereenvoudiging en het goedkoper maken van de leaseauto (kosten voor de schatkist 540 miljoen euro) wordt voor een groot deel betaald door diegene die met zijn eigen auto zakelijke kilometers maakt (365 miljoen). Als de plannen van het kabinet doorgaan, zal de onbelaste vergoeding van zakelijke kilometers omlaaggaan, van 28 naar 17 cent. Deze aanpassing kost de bezitter van de privé-auto in het ergste geval 5,4 cent per kilometer, maar in elk geval 3,5 cent. Werkgevers kunnen dit nadeel compenseren door een hogere (belaste) kilometervergoeding uit te keren, maar het is de vraag of dat ook gebeurt.

Volgens VNO-NCW staan de werkgevers buiten de nieuwe regels rond de belastbaarheid van de zakelijke kilometers. ,,Dat is toch een zaak tussen de werknemer en de wetgever', zegt een woordvoerster. Volgens haar ligt het daarom niet voor de hand dat werkgevers met extra vergoedingen zullen komen.