Ahold maakt het zichzelf moeilijk

Na maanden van studie en stilzwijgen komt Ahold komende week met de resultaten over 2002. Eindelijk harde feiten na een reeks incidenten.

Eén extra regeltje in het curriculum vitae had Ahold deze week heel wat commotie kunnen besparen. Op 2 mei kondigde het supermarktconcern de nieuwe topman Anders Moberg aan. Zijn zeven commissariaten waren voor niemand een probleem, want al snel volgde de toezegging dat hij het mes in zijn bijbanen zou zetten.

Maar gisteren bleek de nieuwe topman zojuist een nieuwe uitdaging te hebben aanvaard: een commissariaat bij het Zweedse detailhandelsbedrijf Clas Ohlson. Volgens Ahold ,,niets nieuws'' omdat hij slechts een oude toezegging nakomt. Het Zaanse concern voelde zich niet verplicht de nieuwe functie te melden omdat de Zweden dit later al deden. Het zou volgens Ahold niet eens hebben gemogen. Voor degenen die de Zweedse persberichten van Clas Ohlson niet dagelijks volgen, kwam het niettemin als een verrassing.

Gevolg is dat Ahold met het zoveelste incident wordt geconfronteerd. Net nu de discussie over zijn miljoenensalaris is weggeëbd, loopt Mobergs imago weer een deuk op. Terwijl hij geen cent investeerde in de aandelen van Ahold, heeft hij voor circa 9 miljoen euro in de Zweedse onderneming aangeschaft. Geen goed signaal voor beleggers die door de grootschalige fraude al heel wat hebben te verduren.

Volgens Peter van der Lely van onderzoeksbureau Iris (Robeco) is Moberg een beetje de kop van jut geworden. ,,Wat je ook van al die discussies vindt, het zou voor Ahold dramatisch zijn wanneer hij vertrekt. Dan ben je terug bij de situatie van februari, toen het debacle aan het licht kwam.''

Ahold maakt het zichzelf iedere keer moeilijk. De naheffing van 45 miljoen van de Argentijnse fiscus wordt niet vrijwillig gemeld, het beloningspakket van Moberg wordt vier maanden binnenskamers gehouden, het nieuwe – na veel kritiek – aangepaste beloningspakket wordt rond mei 2004 geopenbaard.

Directeur Peter Paul de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters vindt dat Ahold op mediagebied ,,een nederlagenstrategie'' voert. ,,Bij KPN zorgde de beloning van Scheepbouwer driemaal voor commotie, terwijl het ook in één keer had gekund. Ik zie hier hetzelfde gebeuren''.

Voor een bedrijf dat binnenkort – zo luidt de algemene verwachting – voor een paar miljard euro nieuwe aandelen wil verkopen, komen nieuwe incidenten ongelegen. Het vermogen van Ahold om met verrassingen te komen lijkt onbegrensd. Maar komende week gaat het nu eens niet over de miljoenen die Moberg incasseert, over de fouten die president-commissaris De Ruiter al of niet maakte of over de kwalificaties die ex-topman Albert Heijn uitspreekt over de vertrokken bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven. Na maandenlange stilte op het cijferfront wordt eindelijk duidelijk hoeveel Ahold in 2002 heeft verdiend.

Peter van der Lely rekent op winst. Circa 900 miljoen euro over 2002, maar dat is exclusief afboekingen en eenmalige lasten. Mét afwaarderingen zit Ahold al snel in de rode cijfers, maar dat vindt de analist van Iris niet zo interessant. De mate van verlies wordt immers meer dan ooit bepaald door managementbeslissingen (afboekingen, boekhoudmethode). Alleen al bij US Foodservice zou de afboeking 3 miljard euro kunnen zijn. ,,Dan gaat het natuurlijk hard met het eigen vermogen dat nu 5 miljard bedraagt. Op een schuld van 11 miljard hou je dan 2 miljard eigen vermogen over en dan lijkt een emissie onvermijdelijk. Het zou heel goed kunnen dat die ook komende week wordt aangekondigd.''