John Rebus speurt met blaren op de handen

Ian Rankin heeft voor de verandering een whydunnit geschreven in plaats van een whodunnit. De bekende dwarse politieman John Rebus (what's in a name?), die nu al ruim een dozijn boeken meegaat, moet met zijn partner Siobhan Clarke uitzoeken waarom een ex-militair op een middelbare school twee leerlingen en zichzelf heeft doodgeschoten.

Politieromans zijn doorgaans meer legpuzzels met couleur locale dan ijzingwekkende page-turners. Rankins Rebus-serie lijkt aan dat stereotype te voldoen. Net als oude helden als Sjöwall en Wahlöo of de modernere Scandinavische Henning Mankell schetst ook de Schot vooral een veelkleurig, rijk beeld van `zijn' stad (in dit geval dus Edinburgh) en zijn inwoners. Zijn website www.ianrankin.net illustreert ten overvloede het werkelijkheidsgehalte van de boeken.

Uiteraard zijn ook in deze Rankin de verhoudingen tussen de diverse politiemensen gespannen, nu niet alleen door Rebus' vroegere verhouding met zijn huidige meerdere, Gill Templer. Nee, Rebus heeft vooral last van het feit dat zijn handen onder de brandblaren zitten op de dag nadat de stalker van zijn collega Siobhan levend verbrand is.

Rankins personages zijn allerminst platte legpuzzelaars. Alleen al het trage genezingsproces van Rebus' verbrande handen, inclusief al zijn eigenzinnige pogingen om toch sigaretten op te steken en drankjes in te schenken geven A Question of Blood op zijn minst een derde dimensie.

Siobhan en Rebus begeven zich onder `goths', jongeren die zich volgens Rankin kleden alsof ze uit een aflevering van The Addams' Family zijn weggelopen, onder ex-commando's, en ze komen in conflict met een politicus. En als te midden van al die Edinburghers de antwoorden op de vroeg in het boek opgeworpen vragen dan ook nog de volledige inzet van Rebus en Siobhan vergen, wordt de whydunnit toch nog (bijna) een thriller.

Ian Rankin: A Question of Blood. Orion Books, 360 blz. €19,95