TUI van roofdier tot prooi

TUI is eraan gewend de rol van roofdier te spelen, maar nu lijkt het erop dat Europa's grootste touroperator zelf een prooi is geworden. De reden is dat de bank WestLB zijn belang van 31 procent in het Duitse concern te koop heeft aangeboden. Door overnamespeculatie is de koers van de TUI-aandelen al eens dicht in de buurt gekomen van de 20 euro per aandeel die WestLB naar verluidt nastreeft, zo'n 25 procent hoger dan de huidige koers.

Maar aandeelhouders moeten behoedzaamheid in acht nemen. Als overnamedoelwit is TUI een hele kluif. Inclusief de buitensporige schuldenlast van 4,2 miljard euro is de bedrijfswaarde van het concern van 7,1 miljard euro veel te hoog voor de Europese concurrenten MyTravel, Kuoni en FirstChoice. En voor een overname door het management zullen zelfs de domste Duitse banken zich niet snel lenen. De schuld van TUI maakt het vrijwel onmogelijk meer vreemd vermogen te injecteren.

Bovendien, zelfs als het management van TUI een radicale stap zou zetten en het concern uiteen zou laten vallen om zich te kunnen concentreren op het toerisme, zou dat nog veel van een potentiële koper vergen. Kijk maar eens naar de bedrijfsonderdelen waaruit TUI bestaat. Op een niveau van vijfmaal de verwachte winst over 2004 schat zakenbank Merrill Lynch de gezamenlijke waarde van de scheepvaartdivisie en van een logistieke divisie op ongeveer 3 miljard euro. Als je dat bedrag van de schuld van TUI aftrekt, blijft er nog steeds een schuld van 1 miljard euro op de balans over. En dan is nog geen rekening gehouden met buiten de balans vallende lasten, zoals tekorten bij het pensioenfonds en de huur van vliegtuigen.

De waarde van de resterende activiteiten zou dan neerkomen op zo'n 4 miljard euro, ofwel zevenmaal de door Merrill Lynch voor 2004 verwachte winst – een premie van 40 procent ten opzichte van TUI's naaste rivaal Kuoni. De toeristensector zou het volgend jaar wel eens beter kunnen doen dan verwacht, maar daar staat tegenover dat de luchtvaartactiviteiten van TUI met verhevigde concurrentie te maken hebben.

Gezien de koerspremie die de TUI-aandelen momenteel genieten, doen minderheidsaandeelhouders er goed aan te overwegen hun winst te nemen en TUI voorlopig even in de steek te laten.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.