Kabinet wil zekerheid bij fusie KLM

Een akkoord tussen KLM en Air France heeft vertraging opgelopen doordat de Nederlandse overheid zich op het laatste moment nadrukkelijk met de onderhandelingen is gaan bemoeien.

Dat bevestigen bronnen rondom het kabinet. Pas toen bleek dat bij een eventuele overeenkomst de rol van Schiphol in de problemen kon komen ,,zijn de touwtjes wat strakker aangetrokken'', zegt een betrokkene. De Nederlandse staat heeft via een zogeheten `golden share' in KLM een beslissende stem bij een overeenkomst tusen KLM en Air France. Die zeggenschap is nodig voor onderhandelingen over de landingsrechten van de KLM met andere landen.

Premier Balkenende voerde vanmorgen druk overleg met staatssecretarissen Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat), Van Gennip (Economische Zaken) en minister Zalm (Financiën) over de kwestie KLM. Morgen zal naar verwachting de ministerraad akkoord gaan met de voorgenomen intensieve samenwerking tussen de twee luchtvaartmaatschappijen, waarbij verschillende opties de ronde doen.

,,In eerste instantie stond het rijk nogal laconiek tegenover de overeenkomst tussen beide maatschappijen'', aldus een ingewijde. Na signalen van Schiphol dat de Nederlandse luchthaven in het slechtste geval haar mainport-functie zou verliezen, is het kabinet alsnog in actie gekomen. Schultz is vorige week nog naar Frankrijk geweest om te onderhandelen met haar Franse ambtsgenoot. Volgens de ingewijde ,,kwam de staatssecretaris terug met positieve signalen''. KLM en Air France zouden hun plannen volgende week bekend maken.

Gisteren lichtte de KLM-top de vakbonden in over de plannen. De bonden zegden toe geen details naar buiten te zullen brengen, omdat dit de onderhandelingen en de koers van de beursgenoteerde KLM zouden kunnen beïnvloeden. Maar een woordvoerder van de Vervoersbond CNV zei dat het nu voorliggende plan ,,er goed uitziet''. Van verlies van arbeidsplaatsen is geen sprake, ,,anders zouden wij onze mond wellicht niet houden''. Ook sprak hij over ,,beweging op alle fronten'', waardoor een overeenkomst op korte termijn mag worden verwacht.

Op welke manier KLM en Air France precies zullen samenwerken is noch door de twee maatschappijen noch door de beide regeringen bekendgemaakt. Vast staat dat KLM zal toetreden tot de alliantie SkyTeam, een samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen met onder meer Air France, Alitalia en het Amerikaanse Delta Air Lines.

Indien het tot een fusie komt tussen KLM en Air France zullen de twee bedrijven worden ondergebracht in een nieuwe holding. De exacte verdeling binnen die holding is nog niet duidelijk. Gelet op de huidige beurswaarde (Air France 3,1 miljard euro, KLM 500 miljoen euro) zou Air France een belang van rond de 85 procent krijgen en KLM ongeveer 15 procent. Tegelijkertijd zal de Franse staat zijn belang van 54,4 procent in Air France afbouwen.

De Nederlandse staat is volledig eigenaar van Schiphol en heeft een belang van 14,1 procent van de aandelen KLM. Bovendien heeft de staat een optie om zijn belang uit te breiden tot 50,1 procent.

Een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat meldt ,,vooruitgang'' in de besprekingen. De woordvoerder verwijst wat de rol van Schiphol betreft naar de `Mainport-notitie' van het ministerie van Verkeer en Waterstaat uit 1999 waarin staat: dat Nederland zijn economisch sterke positie alleen kan uitbouwen met een kwalitatief hoogwaardige nationale luchthaven.