Plastische sluikreclame

Veel moeite om mensen te vinden die zich gratis wilden laten vertimmeren hoefde Net5 niet te doen. In een tijd dat het laten zetten van een piercing gelijk staat aan het kappersbezoek in vroeger jaren, reikt een cosmetische ingreep naar de toenmalige status van de coup soleil. Het scalpel gaat de poederdoos vervangen, zoveel wordt duidelijk in de tiendelige serie Make me Beautiful. Steeds twee koppels per uitzending laten zich liften, opvullen of gladplamuren. Na de voorgevel worden van het kandidatenkoppel ook nog het tandvlees, het kapsel en de spieren in de steigers gezet. Ook (zich noemende) coiffeurs, fitnessbegeleiders en esthetisch tandheelkundigen stonden in de rij om aan het programma deel te nemen. Immers, meedoen aan zo'n exhibitionistisch programma levert oneindig veel meer klandizie op dan een paar jaar adverteren in een glossy.

Het verzoek van Net5 om de MMB-kandidaten gedurende zes weken in zijn kliniek te mogen volgen moet voor Robert Schoemacher, directeur van een Scheveningse privé-kliniek, als een geschenk uit de hemel zijn gekomen. Stellig is dit programma met gesloten beurzen tot stand gekomen: als jullie je klinieken kosteloos openstellen en onze kandidaten behandelen, zorgen wij voor optimale `media-exposure'. Vandaar dat bij het persmateriaal door Net5 schaamteloos de folders van de betrokken schoonheidspecialisten worden geleverd. Daaruit blijkt dat coiffeur Maurice Pierot (`Hij noemt zichzelf liever een eigenzinnige hairstylist') maar liefst Irene Moors, D.J. Tiësto, Catharine Keyl, Patricia Paay en Kelly van Big Brother tot zijn cliëntèle rekent.

Het programma beoogt, in de woorden van producent René Stokvis, ,,het publiek te helpen zelf een verantwoorde keuze te maken als ze overwegen zich plastisch te laten opereren''. Net als in elke beroepsgroep, vervolgt de snijtafelspecialist in het persbericht, heb je vaklieden en beunhazen. ,,Het aanbod in deze markt is enorm en het is voor het publiek vaak moeilijk te onderscheiden welke partner echt betrouwbaar is. Make me Beautiful kan ze daarbij helpen.''

MMB gaat dus vermomd als een heus consumentenprogramma, waarbij uitsluitend de met het programma samenwerkende esthetisch-chirurgische partners het goedkeuringsstempel krijgen. Daarom kan het beter, in navolging van De Modepolitie en De Smaakpolitie op dezelfde avond, De Snijpolitie heten.

Make me Beautiful, Net 5, 20.30-21.30u