Jetblue gedaagd wegens datalek

De succesvolle, jonge vliegtuigmaatschappij Jetblue is gisteren aangeklaagd wegens schending van het goede vertrouwen van haar klanten. Aanleiding was het vorige week pas bekend geworden beschikbaar stellen van persoonsgegevens van vijf miljoen klanten aan een bedrijf dat voor het Pentagon systemen ontwikkelt om tijdig terroristen op te sporen.

Het Amerikaanse blad Wired publiceerde vorige week dat Jetblue op aandringen van het Amerikaanse ministerie van Defensie de namen, adressen, telefoonnummers en gevlogen routes beschikbaar had gesteld aan Torch, een particuliere onderneming gespecialiseerd in data mining, het exploiteren van databanken. Torch heeft de gegevens van Jetblue gecombineerd met andere databanken waarin sofi-nummers, belastinggegevens en andere persoonlijke details van de betrokkenen zijn opgeslagen.

Nadat de zaak was uitgekomen zag Jetblue-oprichter en president-directeur David Neeleman zich gedwongen te erkennen dat het `een fout' was geweest die hij `diep betreurt' en `hoopt goed te maken'. Hij heeft (alleen aan 1.500 klanten die hem sindsdien schreven) een e-mail gestuurd waarin hij uitlegt dat zijn bedrijf alleen was gevraagd mee te werken aan een studie voor `vliegveldveiligheid'.

Jetblue zegt pas vorige week te hebben begrepen dat de passagiersgegevens waren gecombineerd met andere en gebruikt voor een presentatie over `binnenlandse veiligheid', die later op een website verscheen.

Voor de Federal Trade Commission in Washington betoogde het Electronic Privacy Information Center (EPIC) gisteren dat Jetblue de federale consumentenwetgeving heeft overtreden. Tegelijk begonnen groepen passagiers in Californië en Utah rechtszaken tegen de maatschappij wegens fraude, contractbreuk en schending van de persoonlijke levenssfeer. Jetblue heeft erkend in ieder geval zijn eigen privacyreglement te hebben overtreden.

De rigoureuze eisen die de Amerikaanse overheid aan luchtvaartmaatschappijen wil stellen, leidde deze week al tot topoverleg met de Europese Commissie, die namens Europese maatschappijen bezwaar maakt tegen de ontwerpregels.