Website verkocht voor 665 miljoen

Websites kunnen nog steeds geld waard zijn. De Amerikaanse mediamagnaat Barry Diller betaalt maar liefst 665 miljoen dollar in contanten voor de internetsite Hotwire, een plek waar reizen zijn te boeken. Diller liet in een verklaring weten het bedrag ,,een schijntje'' te vinden.

Diller heeft een heilig geloof in het boeken van reizen via internet. Met zijn bedrijf Interactive heeft hij de laatste tijd een groot aantal websites gekocht die in de reissector actief zijn. Zo lijfde hij een halfjaar geleden voor 1,1 miljard dollar hotels.com in. En net enkele weken daarvoor schafte hij de website Expedia aan voor 3,3 miljard dollar. Daarvan bestaat ook een Nederlandse versie. Al deze overnames financierde Diller door betaling in aandelen. Interactive heeft een beursnotering aan de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq.

Hotwire, dat dit jaar naar verwachting een omzet van 110 miljoen dollar zal boeken, werd in 2000 gelanceerd als een site waar tegen hoge kortingen reizen zijn te boeken. De site werd opgericht door een durfkapitaalverstrekker en zes Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM-partner Northwest Airlines.

Wie een vliegticket boekt via Hotwire krijgt van te voren niet te horen met welke maatschappij wordt gevlogen en hoe de route eruit ziet. Behalve onzekerheid over de exacte vertrektijd, riskeren reizigers eveneens meerdere keren te moeten overstappen. Daar staat tegenover dat de prijzen relatief laag liggen.

Hotwire biedt ook sinds kort zaken als hotelovernachtingen en autoverhuur aan tegen lage prijzen.