Ondergronds plein voor Rijksmuseum

De bebouwing op de twee binnenplaatsen van het Rijksmuseum wordt gesloopt en ondergronds komt daar een groot centraal plein met de ingang van het museum.

Dat werd vanmorgen bekend gemaakt op een bijeenkomst in het Rijksmuseum in Amsterdam. Antonio Cruz van het Spaanse bureau Cruz y Ortiz architecten, directeur Ronald de Leeuw van het Rijksmuseum, restauratie-architect Gijsbert van Hoogevest en staatssecretaris Medy van der Laan (OC en W) presenteerden daar het `voorlopig ontwerp' voor de vernieuwing van het Rijksmuseum. De basis daarvan is, zoals De Leeuw en Cruz het formuleerden, ,,verder met Cuypers''.

Er komen aan de achterkant twee door Cruz y Ortiz ontworpen gebouwen bij – een voor de omvangrijke Aziatische collectie en een voor ondersteunende diensten. De onderdoorgang voor fietsers en voetgangers blijft vermoedelijk open, al is er nog geen goede oplossing voor gevonden. Zo is onduidelijk of die route na sluitingstijd open zal zijn. In het gebouw zullen vier ruimtes worden gerestaureerd tot de toestand waarin architect P.J.H. Cuypers ze in 1885 heeft gebouwd. Volgens architect Cruz was het gebouw van Cuypers berekend op 250.000 bezoekers per jaar; na de verbouwing moeten jaarlijks 2 miljoen bezoekers op een moderne manier verwerkt kunnen worden. Vooral alle ,,vernielingen'' uit de 20ste eeuw moeten ongedaan worden gemaakt. Daarmee wil Cruz de architecturale waarde van het gebouw – licht en ruimte – en de overzichtelijkheid herstellen. Onder de beide binnenplaatsen komt een plein van 4000 m². Daaronder zijn filmzalen, winkel en andere publieksruimtes gepland. Het plein wordt bereikbaar via trappen en liften.

Volgens architect Van Hoogevest kan pas na de sloop van alle toevoegingen in de eerste maanden van 2004 worden beslist over de mate van restauratie. Cruz zei echter dat is besloten dat slechts vier ruimtes in de oorspronkelijke toestand worden hersteld: de bibliotheek (wordt bezoekersruimte met café), de Aduard kapel, de hoofdtrappenhuizen en de centrale ingang. In ruimtes waar kunst wordt geëxposeerd stelt De Leeuw geen prijs op de kleurrijke decoraties van Cuypers. ,,Die dialoog wil ik niet.''