Peaches stunt alleen met loshangend schaamhaar

Waar waren nou die baard en voorbind-dildo's? Wie `Peaches' zegt, ziet bizarre attributen en lichaamsbeharing voor zijn geestesoog ontspruiten. Want de dame in kwestie heeft een wie-kan-me-wat-imago. Zij houdt van mannen en vrouwen, is gek op seks en heeft lak aan esthetische normen – vandaar het lichaamshaar dat in een van haar video's het beeld vulde.

Peaches, een Canadese electronica-fetisjiste met een vorig leven als onderwijzeres, is de nieuwste vrouwelijke ster die bekrompenheid bestrijdt door zelf maar het goede voorbeeld te geven. De grens tussen de seksen moet doorbroken – vandaar die voorbind-dildo's. Muzikaal zwerft Peaches van koele electronica naar krasserige gitaren. Op haar pas verschenen tweede cd Fatherfucker staan liedjes met roboteske swing en monotone zang, die dezelfde verstarde seksualiteit suggereren die Missy Elliot uitdraagt. De `ontladings'-liedjes op de cd zijn minder geslaagd, zoals Shake Yer Dix en het gekrijste lijflied `Rock `n' Roll'.

Zaterdag gaf Peaches haar eerste grote Nederlandse optreden, op het Bazar Curieux-festival in Rotterdam. De muziek kwam van een tape, de zang was live. Ze opende als rock-chick met blonde pruik, zwaaiend met een gitaar. Daarna bleef ze het hele optreden bezig met haar garderobe, die van klein naar nog kleiner bleek te kunnen.

Peaches was uiterlijk verrassend gewoon. Ze stuntte soms met een loshangend stukje schaamhaar, maar haar oksels waren keurig geschoren en de rubberen piemels zaten nu vast aan twee blonde assistentes. Ze liet zien dat ze mooi zenuwachtig kan dansen en zo een zekere spanning uitdrukken. Peaches is ook onvervaard. Ze regelde een jongeman die haar op zijn schouders een paar rondjes door de zaal vervoerde en klom over balustrades om dichter bij de fans te komen. Ze zocht, kortom, naar een intimiteit die de sobere instrumentaties en het grote lege podium haar niet kon geven. Dat had iets armoedigs. Blijkbaar heeft ze genoeg van de bizarre effecten, maar ze heeft daarvoor niets in de plaats om een band met de zaal te creëren. Het was veelzeggend dat het grootste succes van de avond het duet was met Iggy Pop. Dat wil zeggen: Pop geprojecteerd op een scherm naast Peaches. Eindelijk een kompaan.

Het eerste deel van het Bazar Curieux-festival in Nighttown – 's nachts volgden nog optredens van Two Many Dj's en Quannum – stond helemaal in het teken van vrouwelijkheid. Zo was er danseres Suzanna met haar zwaaiende `low-balls' en de Deense band NU, waarin de zangeres een ijselijke sensualiteit uitdroeg in iets te lichtzinnige liedjes. In de kelder werd ondertussen serieus gewerkt aan het project Kom Kutje Kleien. Bezoekers kleiden er hun eigen opmerkelijke interpretaties: `Appel', `Onbewoond Vagina Eiland' en `Vraagteken' gaven meer licht op de zaak dan NU en Peaches bij elkaar.

Concert: Bazar Curieux. Gehoord: 20/9 Nighttown, Rotterdam.