Alliantie Sony en Samsung in lcd

Samsung en Sony overwegen de krachten te bundelen in de productie van zogeheten lcd-schermen. Samenwerking van de twee elektronicaconcerns zou een serieuze aanval betekenen op de alliantie van Philips en het Koreaanse LG.

De Koreaanse media berichtten vanochtend over de ophanden zijnde samenwerking tussen Samsung en Sony, maar woordvoerders van de twee bedrijven benadrukten dat ,,op dit moment nog niets is beslist''. Voor beleggers was dat geen reden om niet naar de consequenties te kijken, want het aandeel Philips behoorde op het Damrak tot de grootste verliezers.

De markt voor lcd-schermen groeit enorm. Aanvankelijk werd de liquid cristal display vooral gebruikt voor beeldschermen van schootcomputers, maar de platte schermen vinden nu ook in toenemende mate voor televisies en digitale fotocamera's hun toepassing. Samsung is met een marktaandeel van 19 procent de op een na grootste producent van lcd-schermen.

De alliantie van Philips en LG – waar beide bedrijven een belang in hebben van 50 procent – is met 22 procent marktleider. Het Japanse Sony heeft als een van de weinige producenten van consumentenelektronica geen eigen productie van lcd.

De samenwerking, waarvan de details naar verluidt aan het eind van dit jaar rond moeten zijn, lijkt beide partijen op dit moment goed uit te komen. Gezien het toenemende belang van lcd is Sony op zoek naar een stabiele en zo goedkoop mogelijke leverancier. Voor de productie van plasmaschermen – ook toegepast bij platte televisies – werkt Sony al samen met NEC. Samsung kondigde deze zomer aan de productie van lcd te vergroten en is van plan om tot 2010 voor 17 miljard dollar in nieuwe lcd-productie te investeren. ,,Door voor een vaste klantenbasis te kiezen wil Samsung zich indekken tegen overproductie'', aldus een analist vanochtend. Vorig jaar werden 1,7 miljoen lcd-schermen voor televisies geproduceerd; in 2007 zijn dat naar schatting 32 miljoen.