EUROPESE SPELEN

Naam: Matthijs van Heijningen(37)

Beroep: commercial-regisseur

Vindt dat: sport hét middel bij uitstek is om `Europa' aan de burger te verkopen.

,,Hoe verkoop je `Europa' aan de burger? Dat is geen gemakkelijke vraag. Laat ik vooropstellen dat dat niet zal lukken met een Europese vlag of munt. Noch met de Ode an die Freude uit de Negende symfonie van Beethoven als hymne. Dat zijn van bovenaf opgelegde symbolen, waar de gewone man of vrouw niet warm voor loopt. Je moet het slimmer aanpakken. Grootser vooral.

,,Een Europese film- of muziekprijs is een goed begin. Maar wat dacht u van de Europese Spelen? Een sportevenement waarbij lidstaten met elkaar wedijveren om het saamhorigheidsgevoel te vergroten. Pas in zo'n setting krijgt een Europese vlag of een Europees volkslied betekenis, want ze hebben een emotionele meerwaarde. Sport heeft een enorme reikwijdte en daar moet je gebruik van durven maken.

,,Tijdens de vele reizen die ik voor mijn werk door Europa heb gemaakt is mij opgevallen dat Europeanen een aantal dingen gemeen hebben: ze zijn aangenaam cynisch, ironisch en de redelijkheid zelve. Het zou mooi zijn als die eigenschappen ook in een gemeenschappelijk Europees beleid tot uiting zouden komen – zoals een anti-oorlogsbeleid bijvoorbeeld.

,,Verzet tegen een grootmacht als Amerika creëert eigenheid. En eigenheid leidt weer tot saamhorigheid. Het kan toch geen toeval zijn dat ik mij tijdens die grote anti-oorlogsdemonstraties in Londen, Rome en Barcelona voor het eerst een Europeaan voelde?''