Barcode/Shredder en Dicht/Vorm

Een paaltje, een plat vlak en een lichtbron. Meer had animatiefilmer Adriaan Lokman (1960) niet nodig voor de pulserende korte computeranimatie Barcode. Want met een ondergrond, een object en lichtstralen kun je al snel een landschap creëren. Vanaf volgende week is zijn film weer te zien op het Nederlands Filmfestival, als onderdeel van het programma Hollands Licht, want deze zwart-wit film waar je stroboscoopogen voor moet hebben en een oor dat gevoelig is voor de hartslagbeat van dancemuziek heeft meer te maken met Marsman en Ruysdael dan je op het eerste gezicht zou denken. Lokman laat in zijn computer eindeloze vermenigvuldigingen plaatsvinden, waardoor het paaltje een stad kan worden, of een rij populieren. Op de dvd die nu met twee films van Adriaan Lokman is uitgekomen, is ook te zien hoe de filmer als video-jockey samen met muzikant en dj Jeroen Verheij, die samen met Erik Stok de soundtrack van de film maakte, optreedt. Dan worden de dansende mensen schaduwen van het licht- en lijnenspel op de schermen op de muren.

In de korte film Shredder gaat Adriaan Lokman minder abstract te werk. Er zijn zowaar herkenbare objecten te zien: een hand, een hangslot, grijparmen en bulldozers. Shredder is een beeldschone ode aan een metaalverwerkingsfabriek waar de regisseur elke dag op weg naar zijn werk langskomt. Het metaal komt tot leven, en al gauw kruipen er futuristische insecten door het beeld. Een ander filmpje van Lokman is te zien op de alweer een jaar oude dvd van Dicht/Vorm. Hierop staan in totaal vijftien animatiefilms van een nieuwe generatie animatoren. Ze lieten zich inspireren door hedendaagse Nederlandse gedichten en brachten zo bijzondere vormen van beeldpoëzie tot stand. In Trainspotting laat Lokman de dichter Bart FM Droog bijna overrijden door een spaghettiwirwar (zoals hij het zelf noemt in de begeleidende documentaire) van de rails en treinen die de performer in zijn gedicht bezingt.

Barcode/Shredder en Dicht/Vorm

Films:

Extra's: