Rekening stroom regelmatig onjuist

Bedrijven krijgen nog altijd veel energierekeningen die niet kloppen. De fouten zijn een direct gevolg van de liberalisering van de stroomsector. Dit zei de FME-CWM, de werkgeversorganisatie van de metaalelektrosector, vanmorgen.

Volgens de FME-CWM is 30 tot 40 procent van de stroomrekeningen die naar bedrijven worden gestuurd onjuist. De organisatie baseert zich op eigen informie. Het heeft een gezamelijk inkoopcontract voor elekticiteit voor 450 leden. Het consultancybedrijf Independent Power Supply in Amersfoort zegt dezelfde hoeveelheid fouten te hebben waargenomen. Dit bedrijf kijkt de energienota's na van zeshonderd bedrijven.

De fouten zitten vooral in de overdracht van klant- en meetgegevens tussen de energiebedrijven. Hierdoor krijgen bedrijven rekeningen die zijn gebaseerd op onjuiste meterstanden. Dit soort problemen is al langer bekend en was urgent direct nadat 60.000 bedrijven op 1 januari 2002 de vrijheid kregen om van energieleverancier te veranderen. De particulierensector, met zeven miljoen huishoudens, mogen per 1 juli 2004 kiezen van wie zij stroom kopen.

Volgens de FME zijn de problemen met de rekeningen niet het gevolg van kwade opzet van de energiebedrijven. ,,Het zijn kinderziektes van de liberalisering, alleen duren de kinderziektes nogal lang'', aldus een woordvoerder. De problemen met de facturering nemen volgens de FME wel af. De gedupeerde bedrijven krijgen hun geld wel terug van de energiebedrijven.

De FME is met de sector in gesprek over de problemen. De stroombedrijven erkennen dat er problemen zijn, maar hoe groot het aantal bedrijven is dat foute rekeningen krijgt wordt niet geregistreerd. ,,Wij houden het niet bij, maar ik heb niet de indicatie dat het gaat om tientallen procenten'', aldus een zegsman van Eneco.