`Problemen genoeg' bij KLM en Air France

KLM en Air France hebben bij hun overleg over samenwerking nog ,,problemen genoeg''. Dat zegt Yvon Touil, een bestuurder van de Franse vakbond CGT, vandaag in het dagblad Libération. De topman van Air France, Jean-Cyril Spinetta, informeerde de bonden gisteren over de besprekingen. Spinetta bevestigde dat KLM en Air France aanvankelijk dachten dat zij begin deze week tot een akkoord konden komen. Maar op een aantal ,,kritieke punten'' kwam men er niet uit.

Volgens Touil kwam KLM ,,op het laatste moment'' met nieuwe eisen die de situatie hebben gecompliceerd. ,,Het kan nog op zoveel punten misgaan.''

Zo wil KLM dat Schiphol een primaire positie behoudt, terwijl aan Franse kant eerder wordt gedacht aan een Nederlandse toevoerluchthaven voor Aéroport Charles de Gaulle bij Parijs. Ook de privatisering van Air France – nu nog voor 54,4 procent staatsbezit – lijkt een struikelblok te zijn. Het Franse ministerie van Economische Zaken ziet liever eerst de deal met KLM rondkomen, in de verwachting dat de marktwaarde van Air France daardoor zal stijgen. KLM daarentegen wil de zekerheid dat de Frans-Nederlandse samenwerking zich op bedrijfsniveau afspeelt, zonder al te veel overheidsbemoeienis.

Spinetta ontvouwde gisteren ook de vorm van een eventuele nieuwe onderneming: KLM en Air France zullen opgaan in een holding, met aandelenruil en behoud van beider naam en logo. Over de locatie van de holding en de grootte van de kruisbelangen deed Spinetta geen mededelingen.