`Wij zijn blij'

Aandeelhouders waren ongekend boos, kritische klanten liepen Albert Heijn voorbij. Nu het salaris van Ahold-topman Moberg is bijgesteld, overheerst tevredenheid.

Peter Paul de Vries, directeur VEB: ,,Dit is een unicum; een keihard signaal aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven met absurde salariseisen. De VEB was zelfs juridische stappen aan het voorbereiden. Wij vonden dat de hele benoemingsprocedure opnieuw moest omdat er zoveel procedurefouten zijn gemaakt. We hadden Ahold tot maandagmiddag de tijd gegeven om te reageren, en ze hebben uitstel gevraagd tot vanochtend.''

Remko van Broekhoven, woordvoerder platform `De wereld is niet te koop' dat opriep tot een boycot van Albert Heijn: ,,Dit is een overwinning voor de kritische klant. De boycot van vrijdag is nu ook afgeblazen. Binnen de grenzen van wat we konden behalen, is dit maximaal. De boycot viel het beste bij de gewone klant.''

Ruud Beumer, voorzitter centrale ondernemingsraad Ahold, drong eerder aan op aanpassing van de beloning. ,,Toen de premie werd afgesproken was de toekomst van het bedrijf nog heel onzeker, maar nu alles op de rit staat, is het redelijk dat het bedrag wordt aangepast. Ahold heeft over de beloning verrekt slecht gecommuniceerd. De timing was slecht, samen met het slechte nieuws over Albert Heijn. Maar ook inhoudelijk. `We hebben de beste nodig' zeiden ze `en die is duur' En dat zeggen ze dan vijf keer. Maar dat is geen uitleg.''

FNV Bondgenoten. ,,Wij zijn blij dat men bij Ahold het gezicht naar de werkelijkheid heeft gewend. Maar het is jammer dat er zo veel schade is aangericht. De stap was onvermijdelijk.''

Michel Meijs, Pensioenfonds ABP. ABP uitte als aandeelhouder van Ahold zware kritiek. ,,Dit is een bemoedigend signaal. Ahold laat zien dat ze luistert naar de aandeelhouders.''

Peter de Koning, voorzitter van stichting corporate governance onderzoek voor pensioenfondsen en lid van de commissie Tabaksblat had niet op een bijstelling van het salaris gerekend. ,,Als ik had moeten gokken, had ik mijn geld er niet op ingezet. Ahold heeft het klungelig gedaan. Zo ga je niet met je aandeelhouders om.''