Romantisch spookverhaal

In een jongenskamertje ligt al jaren een foto in een sigarendoosje. Een foto van een meisje dat bij het zonnebaden werd gadegeslagen, maar nooit echt gekust. Een meisje op de leeftijd waarvan de dichter

T. S. Elliot schreef dat jonge mensen tussen kindertijd en volwassenheid zich zo graag in poëzie verliezen.

Dit meisje leest zijn beroemdste gedicht The Love Song of J. Alfred Prufrock. Een tragisch liefdesgedicht, maar ook zoveel meer dan dat. Het regiedebuut van de Australische scenarioschrijver Michael Petroni waarin zij wordt vereerd, ontleent er zijn titel en inspiratie aan, maar probeert te dicht bij de tekst te blijven.

Till Human Voices Wake Us laat zich het beste omschrijven als een romantisch spookverhaal, dat schatplichtig is aan Hitchcocks Vertigo en vele andere films waarin een verloren geliefde hervonden lijkt te worden, maar er iets wringt in tijd en werkelijkheid. De hoofdpersonen, over wie het meeste in flashbacks, visioenen of wensdromen wordt verteld, weten niet altijd even goed wie zij zijn en wat zij hebben meegemaakt.

Het lijkt nu een geval van goede casting. De Australische acteur Guy Pearce speelde in de psychologische thriller Memento een man met geheugenverlies en is in Till Human Voices Wake Us alweer te zien als een man met geheugenverlies. In werkelijkheid werden beide films min of meer tegelijkertijd in productie genomen en bleek Memento een sensatie en werd Till Human Voices Wake Us een winkeldochter van filmverkopers en distributeurs. Dat is begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. Till Human Voices heeft weinig verrassingen voor wie Elliots klassieke gedicht kent, of voor wie elk filmpersonage argwanend tegemoet ziet.

Er gaat echter van het kalme gemak waarmee Petroni de verschillende verhaalwerkelijkheden sfeervol door elkaar laat lopen wel een zekere hypnotiserende werking uit. Waarschijnlijk vooral voor wie zich in de door Elliot bedoelde levensfase bevindt waarin de poëtische werkelijkheid zeer absoluut wordt ervaren.

Till Human Voices Wake Us. Regie: Michael Petroni. Met: Guy Pearce, Helena Bonham Carter, Frank Callacher, Lindley Joyner, Brooke Harman, Peter Curtin. In: Uitkijk, Amsterdam; Babylon, Den Haag; Cinerama, Rotterdam.