`KLM en Air France zijn er bijna uit'

KLM en Air France hebben vanochtend laten weten dat gesprekken over een voorgenomen samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen ,,in een vergevorderd stadium'' zijn.

In korte identieke verklaringen, tegelijkertijd uitgegeven op de hoofdkantoren in respectievelijk Amstelveen en Roissy, wijzen de twee maatschappijen erop dat een aantal ,,kritieke punten'' nog steeds inzet is van discussie.

Over welke vorm de samenwerking zal krijgen en wat de knelpunten zijn, willen de bedrijven niets zeggen. Aangenomen wordt dat KLM van het meer dan twee keer zo grote Air France de garantie wil dat Nederlandse naam en identiteit behouden blijven. Ook de positie van Schiphol zou punt van discussie zijn. Schiphol is bij het overleg betrokken, maar geeft geen commentaar.

Een eerste stap tot integratie zal toetreding van KLM zijn tot de internationale alliantie SkyTeam, waarin Air France en het Amerikaanse Delta Airlines de leidende krachten zijn. Binnen een alliantie delen de partners routes of vullen elkaar aan. Pikant detail is dat ook Alitalia deel uitmaakt van Skyteam. KLM en Alitalia werkten anderhalf jaar lang, tot april 2000, samen. Toen zegde KLM het verbond eenzijdig op, omdat er volgens het bedrijf te veel onduidelijkheid was rondom de privatisering van Alitalia en de nieuwe luchthaven Malpensa in Milaan. Alitalia was hierover zeer gepikeerd en eiste via een onafhankelijke geschillencommissie een bedrag van 275 miljoen euro van de KLM. In december vorig jaar werd Alitalia in het gelijk gesteld. ,,Maar we hebben na het betalen van de boete besloten een streep te zetten onder deze affaire'', zegt een KLM-woordvoerder nu.

Alitalia maakte deze week bekend de samenwerking binnen SkyTeam met Air France te willen omzetten in een fusie. Het persbureau Reuters meldde vanochtend dat Alitalia de Italiaanse overheid heeft verzocht 20 tot 30 procent aandelen Alitalia ter beschikking te stellen voor een ruil van aandelen met Air France. De Italiaanse overheid heeft nu nog een belang van 62 procent in Alitalia.

KLM: pagina 19