Bestuursvoorzitter die zich middenstander voelt

Als zijn vader hem niet had tegengehouden, was hij bakker geworden. ,,Wij hadden vroeger thuis een bakkerij en dat vond ik geweldig. Elk vrij moment hielp ik mee in de winkel en reed ik op een bakfiets door Leiden om brood weg te brengen'', zegt Martin van Pernis (56), die met ingang van 1 oktober de nieuwe bestuursvoorzitter wordt van Siemens Nederland. ,,Maar mijn vader heeft mij min of meer verboden om ook bakker te worden. Hij vond dat ik beter kon gaan studeren. Dus dat heb ik toen gedaan.''

Het `middenstandersgevoel' is Van Pernis naar eigen zeggen nooit meer kwijt geraakt. ,,Ik heb in de zaak van mijn vader veel geleerd. Een middenstander moet alles zelf doen, hij houdt zich bezig met alle aspecten van het ondernemerschap. Dat zou elke ondernemer moeten doen, ook in een groot bedrijf.''

Van Pernis is bij Siemens ook onderaan de ladder begonnen, als stagiair. Zijn HTS-studie bracht hem in de verkeerslichtenfabriek van Siemens in Den Haag. ,,Ik moest onder andere op kruispunten verkeerslichten testen'', zegt Van Pernis, die sindsdien nooit meer bij het elektronicaconcern is weggegaan. ,,Natuurlijk zijn er wel momenten geweest dat ik zin had om iets anders te gaan doen, maar dat was altijd mogelijk binnen Siemens. Behalve in de raad van bestuur heb ik op geen enkele plek langer dan een jaar of vijf gezeten.''

In de jaren zeventig en tachtig vervulde Van Pernis allerlei functies binnen Siemens en volgde hij interne en externe managementcursussen. In 1988 trad hij toe tot de directie van Siemens Nederland en sinds 1996 is hij ook lid van de raad van bestuur. Siemens Nederland heeft 4.000 werknemers en is een dochter van het Duitse elektronicaconcern.

,,Siemens Nederland heeft een heel eigen gezicht in de markt, dat mede te danken is aan Van Pernis'', zegt bestuursvoorzitter Hans Huis in 't Veld van ingenieursbureau DHV, dat onder meer samen met Siemens studies verrichtte naar verkeersproblemen in de regio Den Haag en toekomstige locaties van Schiphol. ,,Van Pernis is zeer creatief en heeft vaak grensverleggende ideeën. Als hij een uitgewerkt plan heeft, slaagt hij er ook in een consortium te vormen om dat plan uit te voeren en is hij de drijvende kracht daarin'', aldus Huis in 't Veld, die zelf per 1 november onderzoeksinstituut TNO gaat leiden.

Een goed voorbeeld van zo'n plan is volgens Huis in 't Veld de magneetzweefbaan die Siemens samen met ABN Amro, Ballast Nedam en BAM wil aanleggen tussen Schiphol en Groningen. Van Pernis slaagde erin een maatschappelijke discussie te ontketenen over nut en noodzaak van de aanleg van een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en het noorden.

Huis in 't Veld noemt Van Pernis ,,een echte netwerker'' en ook anderen noemen hem een `beroepslobbyist'. Van Pernis erkent dat zelf ook. ,,Wij doen nu eenmaal veel met infrastructuur, transport, gezondheidszorg, energie, kortom allemaal sectoren waar de overheid nauw bij betrokken is. Dus dan kom je automatisch bij overheden en politici terecht. Het hoofdkantoor van Siemens Nederland staat niet voor niks in Den Haag.''

Op Van Pernis' cv prijkt een lange lijst nevenfuncties, waaronder enkele commissariaten bij Siemens-bedrijven, het voorzitterschap van een aantal consortia en bestuursfuncties bij onder meer Syntens (een onderdeel van Economische Zaken dat technologiesubsidies verstrekt) en metaalwerkgeversclub FME-CWM.

Voorzitter Arie Kraaijeveld van FME roemt Van Pernis om ,,zijn grote netwerk en zijn vermogen om mensen bij elkaar te brengen''. Binnen het bestuur van de metaalwerkgevers fungeert hij volgens Kraaijeveld als klankbord. ,,Hij is zeer breed georiënteerd en hij heeft een goed overzicht van de metaal- en elektrosector.''

Ook in zijn vrije tijd is Van Pernis veel bezig met elektronica. Bij wijze van hobby repareert hij oude elektrische apparaten, zoals buizenradio's.