Berging Tricolor verloopt soepel

De berging van het Noorse vrachtschip Tricolor in Het Kanaal verloopt voorspoedig en ligt op schema. Dat meldde een woordvoerder van de Combinatie Berging Tricolor (CBT) vandaag. De CBT verwacht eind oktober klaar te zijn met de berging van het gezonken schip.

Eind deze week begint bergingsmaatschappij Smit Salvage met het schrootvrij maken van de zeebodem rond de Tricolor. Het gaat om de berging van tonnen schroot, motoronderdelen en zwaar beschadigde Volvo's, Saab's en BMW's. Die bolides liggen sinds het zinken van de 190 meter lange Tricolor op de bodem van Het Kanaal op dertig meter diepte. Smit moet de bodem schoonvegen.

De bergers halen de wagens en het schroot eind deze week omhoog met het kraanschip Cormorand. De wagens worden daarna op een ponton gestapeld en door de bergers naar de haven van Zeebrugge gebracht voor demontage en sloop. Voor het schrootvrij maken van de zeebodem verwacht Smit een paar weken tot hooguit een maand nodig te hebben. Veel schroot is een paar honderd meter meegenomen door de stroming van het water.

Met het vergaan van de Tricolor, op 14 december, verdwenen ook 2.862 luxe personenwagens naar de bodem van Het Kanaal. De Tricolor zonk in de zeer drukke vaarroute na een aanvaring in dichte mist met een containerschip. De kosten van de berging zijn 40 miljoen dollar. Door het lekken van 50.000 liter olie uit het wrak, begin september, is daar volgens Walder nog een onbekende schadepost bijgekomen. Die olievlek kon in een dag worden verwijderd.

Door de bergers zijn inmiddels ongeveer vijfhonderd personenauto's aan wal gebracht en gesloopt. In de haven van Zeebrugge zijn ze met enorm grijpers uit delen van het vergane schip verwijderd en vernietigd. ,,Er is niets meer van over.''

Het wrak wordt met een ingenieus zaagsysteem in negen stukken gedeeld van elk gemiddeld 20.000 ton. Vier stukken van het wrak zijn sinds juli al in Zeebrugge aangekomen, een vijfde compartiment is onderweg en arriveert daar binnen een week.

Aan boord van het wrak bevinden zich nog steeds vele honderden peperdure auto's. Het gaat volgens Walder om `zwaar beschadigde wagens'.