Belgisch kind mag `zagen' om zakgeld

Kinderen die vinden dat ze te weinig zakgeld ontvangen, staan ,,volkomen in hun recht om te gaan zagen om meer poen''. Het is ook aan te raden een contract te tekenen: ,,En vergeet vooral niet je ouders te laten tekenen, zo heb je zwart op wit hoeveel zakgeld je tegoed hebt''. Deze adviezen komen niet van een rebelse jeugdvereniging, maar zijn sinds kort te vinden op de website van de Belgische bankverzekeringsgroep Dexia.

De campagne van Dexia heeft in België tot commotie geleid. Organisaties voor consumenten en gezinnen spreken van een ,,schandalige'' actie om kinderen aan te zetten meer geld van hun ouders te eisen. Zij menen dat Dexia een gevoel van onbehagen wil creëren. De minister voor Consumentenzaken Van den Bossche heeft in een brief aan Dexia bezorgdheid geuit over de zakgeldcampagne.

,,Bekijk het eens van de positieve kant: je bent – laat ons hopen – een jaartje hoger geraakt en daarenboven wordt het studentenleven er niet goedkoper op, kortom: je hebt het ideale excuus om even langs je ouders te gaan en een `kleine herevaluatie' van je zakgeld te vragen.'' Zo luidt de tekst bovenaan het zakgelddossier van de Dexia-website. De bank helpt de jongeren een handje door een `zakgeldsimulator'. De jongere vult leeftijd, hoogte van z'n zakgeld en wat gegevens in, waarna moet blijken of hij onder of boven het gemiddelde zit. Ook staat een voorgedrukt contract op de website dat door kinderen en ouders kan worden ondertekend. In het contract is ook een `evaluatiemoment' opgenomen, waarop opnieuw over de hoogte van het zakgeld kan worden onderhandeld. Ook staan in het contract redenen om het zakgeld een keer niet te geven zoals `ruzie met broer of zus' en `kamer niet opgeruimd'.

Dexia verliest de eigen belangen geenszins uit het oog. ,,Zorg ervoor dat je zakgeld automatisch op je zichtrekening (rekening-courant, red.) wordt gestort, zo ben je zeker dat je het krijgt'', aldus het advies. Voor kinderen die extra middelen en argumenten wensen ,,om ouders te overtuigen'' heeft Dexia een boekje.

Dexia, dat in Nederland onlangs onder vuur kwam in de Legiolease-affaire, verwerpt de kritiek. De bank streeft ,,doelbewust naar een jonge en humoristische taal, die volledig beantwoordt aan de stijl die onze jongeren waarderen'', aldus een verklaring. Enkele scholieren bestempelden de campagne van Dexia op de Vlaamse televisie als ,,stom'' en ,,chantage''.