Het Beeld

De ellende begon pas goed op 4 september, met een beeld in het NOS Journaal van een luidspreker, waar een microfoon voor werd gehouden. Zo registreerden de media de verontwaardiging tijdens de uitsluitend voor aandeelhouders toegankelijke vergadering van Ahold over de beloning van de nieuwe topman Anders Moberg. Ondanks de boosheid bleek 97 procent van de stemmen de gang van zaken goed te keuren. En de oude heer Albert Heijn, formeel slechts een van de aandeelhouders, schonk dit Zaanse stalinisme een menselijk gezicht: ,,Wat kunnen mij die centen nu schelen, Moberg is een goeie vent!''

Sindsdien is het media-imago van Ahold én dochteronderneming Albert Heijn in een glijvlucht terechtgekomen, die nog steiler daalt dan de verkiezingscampagne van Ad Melkert. Drie grote beleggers bij pensioenfondsen protesteerden tegen de gegarandeerde bonus voor Moberg, die aan de vooravond van prinsjesdag door FNV-topman Lodewijk de Waal werd ingedeeld bij de `kleptocraten'. Zelfs Heijn zelf liet zondag in Netwerk telefonisch weten dat het anders had gemoeten.

Is er nu geen spin doctor die Ahold kan adviseren hoe je met media om moet gaan? Jawel, Ton Planken, die vorige week als gast bij Nova Ahold adviseerde niet van standpunt te veranderen, maar wel snel met nieuwe feiten te komen. Het meest in beeld verschijnt dezer dagen `supermarktdeskundige' Gerard Rutte, die ook Albert Heijn blijkt te adviseren, maar vermoedelijk wordt er ook naar hem niet geluisterd. Nu ben je mooi klaar met zo'n adviseur. Zaterdag raadde hij nog in de Volkskrant `een groot mea-culpa-offensief' aan: ,,Vaak met je kop op televisie komen en beterschap beloven.'' Gisteren, als deelnemer aan een verwarde en verhitte discussie in VARA's B&W, nam Rutte een tegengesteld standpunt in. Schuimbekkend tegen de organisator van een consumentenboycot adviseerde hij nu Albert Heijn ,,een juridische procedure op te starten om dit soort hetzes aan te pakken''. En later, nog bozer: ,,Dit is nu de domheid van mensen die tegen dingen zijn!'' Boycotter Remko van Broekhoven verwoordde het sentiment van de gewone bonuskaarthouder, en maakte een Fortuynistische vergelijking: ,,Het kan niet zo zijn dat politici liegen, topmanagers hun zakken vullen en wij als burger alleen maar toekijken. Dan moet je zeggen: tot hier en niet verder!''

Zelfs de gisteren van vakantie teruggekeerde nationale televisiestamtafel bij Barend & Van Dorp was niet meer te houden. Pias Jan Mulder ging met een knipoog naar Buitenhof naast een katheder staan om sarrend een column te declameren: niet tegen de 10 miljoen van Moberg, maar tegen het reddend zwemmen van Albert Heijn-directeur Dick Boer, die boze klanten thuis belt om ze binnenboord te houden. Als zelfs dat niet meer mag van de stem des volks, dan is de zaak vrij hopeloos. Het Buckler-scenario, zou je in navolging van Rutte kunnen zeggen. Misschien een moderner media-adviseur inhuren? Het beste argument van de avond kwam van miljonair Hans Breukhoven: ,,Een topvoetballer verdient meer!''