`Duidelijk signaal klant AH'

Jos van Kemenade, commissaris van Ahold Nederland, is niet gelukkig met de beloning topman Moberg. `Ik begrijp dat mensen daarover kwaad zijn en dat willen uiten.'

Tut-tut-tut-tut-tut, dacht Jos van Kemenade, toen hij hoorde van de beloning van de nieuwe Ahold-bestuursvoorzitter Anders Moberg. ,,Ik word niet zo snel boos, maar dit was toch wel onverstandig.''

PvdA-politicus Van Kemenade, oud-commissaris van de koningin in Noord-Holland, is al jaren bestuurder bij Ahold. Van 1996 tot 2001 was hij commissaris bij het geplaagde winkelconcern, nu is hij president-commissaris van Ahold Nederland (waartoe de winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall behoren). Van Kemenade (66) moet in die functie niet alleen toezicht houden op het bestuur van de Nederlandse Ahold-divisies, hij moet ook de belangen van de Albert Heijn-klanten in de gaten houden als toezichthouder op het Vaste Klanten Fonds.

Albert Heijn heeft op het moment last van teruglopende omzetten als gevolg van de teruglopende economie. ,,De markt is gewoon slecht, kijk maar naar de ontslagen bij andere winkelconcerns als Laurus en V&D'', zegt Van Kemenade.

Een ander probleem, zo stelt hij, ,,is het aantal mensen dat begrijpelijkerwijs boos is over de salariëring van Moberg''.

Is die boosheid terecht?

,,Albert Heijn is niet betrokken bij de discussie over de honorering van de heer Moberg. Het is vervelend dat die discussie loopt, maar Albert Heijn heeft er niets mee te maken.''

Maar u bent er zelf ook niet gelukkig mee.

,,Het zijn vrij riante bedragen, mag ik wel zeggen. In de internationale verhoudingen is het misschien niets bijzonders, zo blijkt uit diverse onderzoeken, maar in de Nederlandse situatie is het wel opvallend. Onverstandig, zelfs.''

Met als gevolg?

,,Het leidt ertoe dat mensen boos worden.''

Hoe beoordeelt u die kritische houding ten opzichte van de supermarkten?

,,Ik begrijp best dat mensen verontwaardigd zijn en dat willen uiten. Ze kunnen geen invloed uitoefenen bij de Amerikaanse Ahold-divisie US Foodservice, ze kunnen dus alleen hun klachten bij Albert Heijn neerleggen. Ik kan dat wel begrijpen, maar het is onterecht. Vooral naar de mensen in de winkel toe is het betreurenswaardig om het op hen af te reageren. Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven, maar aan het verkeerde adres.''

Wat gaat Albert Heijn doen om die klanten niet definitief te verliezen?

,,Albert Heijn heeft een breed assortiment, uitstekende winkels en een klantenservice. We gaan daarnaast wijzen op de mogelijkheid binnen Albert Heijn goedkoper te gaan winkelen. huismerkproducten, goedkope Euroshopper-artikelen.''

Albert Heijn staat niet te boek als supermarkt met goedkope producten.

,,Nee, daar is de winkel niet om bekend. Maar het is een brede winkel, en je kunt er dus ook goedkope producten kopen.''

Welke actie heeft u als president-commissaris van Ahold Nederland ondernomen tegen Mobergs loon?

,,Ik wist er niets van, totdat het algemeen bekend werd, en kon er dus niets aan doen. Het is crying over spilled milk, gedane zaken nemen geen keer. Nu kan ik wel van alles vinden, maar dat ga ik niet in de openbaarheid uitvechten. Ahold-president-commissaris Henny de Ruiter heb ik er niet over aangesproken, in ieder geval.''

Tegelijkertijd raken wel 440 Albert Heijn-werknemers hun baan kwijt.

,,Die twee zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken. De reorganisatie wordt veroorzaakt door de economische omstandigheden. Die ontslagen zijn nodig om het bedrijf op niveau te brengen. Mensen kunnen nu wel zeggen: als Moberg niet zo'n hoog salaris zou hebben gekregen, was het niet nodig geweest de Albert Heijn-werknemers te ontslaan. Maar de financiën van Albert Heijn staan los van Mobergs honorering.''