Ahold moet een offer brengen

Weinig mensen treden hebzucht met zoveel minachting tegemoet als de calvinistische Hollanders. Neem het jongste gekibbel over het beloningspakket van Anders Moberg, de nieuwe topman van Nederlands grootste detailhandelsconcern Ahold. Als protest tegen de meer dan 10 miljoen euro die Moberg de komende twee jaar aan salaris, bonussen en aandelenopties zal opstrijken, hebben de consumentenbonden de ongebruikelijke stap gezet van een boycot tegen de supermarkten van Albert Heijn, het vlaggenschip van Ahold.

In de Verenigde Staten of Groot-Brittannië zouden beleggers waarschijnlijk weinig aandacht aan zulke acties schenken. Maar de campagne tegen Albert Heijn kan enige schade veroorzaken, hoewel het nog wel even kan duren voordat duidelijk is hoeveel precies. Ahold is tenslotte nog steeds bezig zijn boekhouding over 2002 op orde te krijgen. De laatste rapportage besloeg slechts de eerste helft van dat jaar. Maar uit een niet door Ahold zelf ingestelde opiniepeiling blijkt dat de omzet sinds het begin van de actie wel eens met 10 procent kan zijn gedaald.

Als dat waar is, moeten aandeelhouders zich zorgen gaan maken. De Nederlandse keten is een van de twee kerndivisies van het concern die de banken als onderpand hebben willen aanvaarden bij het verstrekken van leningen. Bovendien is de winst van Albert Heijn zeer gevoelig voor veranderingen in de omzet. Volgens zakenbank Merrill Lynch betekent een omzetdaling van 10 procent op jaarbasis een halvering van de operationele winst.

Dat verklaart wellicht waarom Ahold overweegt afscheid te nemen van de voorzitter van zijn raad van commissarissen, Henny de Ruiter. Hij heeft naar verluidt de beslissing genomen de beloning van Moberg pas een week geleden op de aandeelhoudersvergadering bekend te maken, waardoor de aandeelhouders geen tijd gegund werd de zaak met het concern te bespreken. Gehoopt wordt dat zijn ontslag de boycotters zal teruglokken naar de winkels van Albert Heijn. Waarschijnlijk lukt dat ook.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.

Gerectificeerd

Ahold

In het artikel Ahold moet een offer brengen (16 september, pagina 15) staat dat consumentenbonden hebben opgeroepen tot een boycot van Albert Heijn. De oproep kwam van de actiegroep `De wereld is niet te koop', van een lid van de hoofdredactie van de Volkskrant en van diverse particulieren.