Reclameruzie DSB en Kant

Dick Scheringa Bank (DSB) is de aantijgingen over misleidend adverteren zat. ,,Wij misleiden niemand'', aldus interim-woordvoerder K. Wilting. ,,Tot nu toe haalden we er onze schouders over op, maar vanaf nu pakken we mensen die onwaarheden over ons verspreiden juridisch aan.'' Het SP-Kamerlid Agnes Kant lijkt de eerste te worden. Zij ontving onlangs een brief waarin zij werd beschuldigd van het toebrengen van schade aan het imago van DSB. Een schadebedrag werd nog niet genoemd.

DSB `stunt' in reclamespotjes en advertenties met zeer scherp geprijsde leningen, zoals: ,,Leen 22.500 euro, al vanaf 84 euro per maand''. Wie een lening afsluit, ontvangt tevens een mobiele telefoon met een jaar gratis beltegoed. Maar Kant vond de reclame van DSB ,,misleidend ten aanzien van de prijs en de inhoud van het product'', en stapte naar de RCC. ,,Het rentetarief waarmee DSB adverteert, is gebaseerd op het hoogste tarief voor de inkomensbelasting, en het merendeel van de mensen valt daar niet onder'', aldus Kant. Verder vermeldt DSB volgens Kant niet duidelijk dat de tarieven tussentijds kunnen worden verhoogd. De RCC wees Kants klachten onlangs af.

Kant was ,,niet verbaasd'' dat haar klacht is afgewezen. ,,Ik wilde onderzoeken waar de juridische grenzen bij dit soort advertenties liggen. Deze uitspraak is een goede reden om de Wet financiële dienstverlening, die nu nog in de maak is, verder aan te scherpen.'' Ze heeft in een brief aan DSB geantwoord dat zij zich niet aansprakelijk acht, en dat haar uitspraken vallen onder de vrijheid van meningsuiting.

DSB neemt hier geen genoegen mee. ,,Iedereen mag kritiek hebben, maar het moet wel feitelijk juist zijn'', aldus een woordvoerder. ,,Onze juristen onderzoeken op het moment wat de schade is van mevrouw Kants uitspraken, en of we haar daarvoor aansprakelijk kunnen stellen.''